Sök:

Hur bör ett företag med resultatenheter samordna och
koordinera kritiska funktioner?

en studie på Coor Service
Management i Finspång


En utvärdering gjorts om vilka de kritiska funktionerna på MA (den studerade organisationen) är, hur de ska organisera sina arbetsprocesser och vart i organisationen funktionerna de ska placeras för att minska de negativa effekterna av en marknadsgruppering. I en fallstudie fokuseras en speciell enhet vilket i detta fall är MA. För att samla in det empiriska materialet som använts tillsattes två stycken fokusgrupper. Fokusgrupper är lämpligt när man vill utveckla en ny kunskap inom ett område. Det är lämpligt när man vill försöka konkretisera en problemställning eller när man vill ha synpunkter om gruppens ställning till ett problem och oenigheten/enigheten i gruppen. Två stycken homogena fokusgrupper har genomförts, först med de sju resultatenhetschefer som finns på avdelningen och sen med representanter för de funktionella grupperna som finns på MA. Diskussioner bedrevs om hur man kan minimera nackdelarna med en marknadsgruppering i de nuvarande resultatenheterna. De funktionellt representativa behövde inte vara chefer utan kan vara personer som representerar en viss funktion. Denna studie är inriktad på de svårigheter en verksamhet kan få om den organiseras utifrån divisioner. En division fungerar ofta som en egen organisation och kan då betraktas som en liten organisation i organisationen. Detta är fallet på MA som består av sju resultatenheter där dess främsta kunder är de externa kunderna. Resultatenheterna kan teoretiskt sätt ses som egna fristående divisioner. En organisationsstruktur som organiseras utefter hur en arbetsgrupp utför arbetsuppgifter och hur dessa uppgifter koordineras. För denna studie har ett synsätt valts där organisationsstrukturer anses bestå av fem standardiserade basdelar vilka är den operativa kärnan, ledningen, mellanchefer, stabsfunktion och stödenhet. Dessa basdelar ska på något sätt grupperas så att strukturen skapar ett fundamentalt sätt att koordinera arbete, skapa output, dela resurser, etcetera. En divisionsorganisation kan organisera sina divisioner mot funktion eller marknad. En division kan ha egna stabsfunktioner eller dela stabsfunktioner med andra divisioner. Det finns flera arbetsprocesser som inte gynnas av att vara decentraliserade i divisioner och det finns även arbetsprocesser som inte gynnas av att finnas i stabsfunktion dessa benämns som kritiska funktioner i studien. På MA vill man marknadsföra organisationen som att den kan leverera en helhet, ?från ax till limpa?. När resultatenheterna på MA ska samarbeta för att leverera en slutprodukt uppstår det ofta problem med styrningen av uppdraget. Uppdraget betraktas då som så pass komplext att det bör styras som ett projekt. Det har emellertid uppstått stora problem vid styrning av sådana projekt då de felaktligen betraktas som vanligt linjearbete som inte kräver någon särskild styrning. Det har också blivit problem i maktfördelningen mellan cheferna över resultatenheterna och projektledarna. Det är inte bara projektledning som är en viktig kontrollmekanism i samarbetet mellan resultatenheter ? planerings- och kontrollsystemet. Detta system ska kunna mäta prestationen av de olika resultatenheterna och det är ledningens sätt att bibehålla kontrollen av dessa.

Författare

Lisa Svensson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..