Sök:

Högläsning för barn i förskoleåldern

Fyra pedagogers uppfattning av högläsningens betydelse för språkutveckling


Syftet med detta examensarbete var att undersöka fyra pedagogers uppfattningar om högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling. Studien syftade också till att undersöka hur pedagoger använder högläsningsstunderna till att uppmuntra barn till samtal och diskussion. I undersökningen användes kvalitativa intervjuer. Genom intervjuerna ville vi få ta del av hur pedagogerna arbetar med högläsning genom uppföljande samtal samt om de anser att barns språkutveckling stimuleras. Resultatet visar att pedagogerna upplever att språkutveckling sker vid högläsning. I resultatet framgår att det enligt pedagogerna främst är den morfologiska och till viss del även den pragmatiska språkförmågan som utvecklas genom högläsning och genom samtal om det lästa. Resultatet av studien visar också att både kontextualiserad och dekontextualiserad läsning används medvetet.

Författare

Maria Stridh Monika Burcar

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för språk och litteratur, SOL

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..