Sök:

Hjältar i Försvarsmakten, finns de? Hur kan de användas i den interna marknadsföringen?


Alla har vi någon eller några förebilder eller hjältar som vi starkt uppskattar och försöker att efterlikna ivår roll som chef, ledare, lärare och medarbetare. Vilka metoder använder FM ledning idag i sin internamarknadsföring för att motivera personalen till att genomföra verksamhet med rätt kvalitet? Skulle det gåatt använda organisationens hjältar bättre för att förstärka de traditionella marknadsföringsmetoderna? Jagsåg en möjlighet att kunna använda medarbetarnas förebilder eller hjältar mer i den internamarknadsföringen, särskilt vid förändringar i organisationsstruktur eller metod. Studien byggde på attsamla in data som tillsammans med FM plattform för kommunikation analyserades mot valda teorier. Datainsamlingen började med en enkätundersökning som efterföljdes av samtalsintervjuer.Studien har visat på att det finns begränsningar för att använda hjältar i den interna marknadsföringen,jantelagen anses vara den främsta källan. Medarbetarna har, trots begränsningen, sett en möjlighet atthjältar kan utnyttjas bättre i den interna marknadsföringen. Medarbetarna påverkas av våra hjältar och inteallt för sällan följer de sin hjälte istället för sin chef. Undersökningen har visat på att det finns enunderutnyttjad potential i användandet av hjältars egenskap att ändra på attityder och inställningar hosmedarbetarna. Hjältarna kan användas mer aktivt av FM:s ledning i den interna marknadsföringen.För att överföra ett budskap och kunna ändra på attityder är det personliga mötet mellan chef ochmedarbetare viktigt. Tydliga budskap och uppgifter samt chefsbesök är viktiga redskap för att erhålla engod intern marknadsföring. Undersökningen har visat på att hjältar bör användas mer aktivt ikommunikationen med organisationen, t.ex. i media vid aktuella frågor som FM vill förmedla ut eller somkommentator i vissa sammanhang.Undersökningen har vidare visat på att FM bör arbeta mer planlagt och strukturerat med sina hjältarssymbolvärden. FM behöver av den anledningen se över befordringsberedningen mot nivå 3 och högre föratt tyngre väga in individens karisma och möjlighet att påverka attityder på medarbetarna. Utöverbefordran visade studien på att hjältar kan användas mer aktivt genom att placera dem i befattningar där dehar en stor påverkan på ett stort antal medarbetare.

Författare

Johan Rodensjö

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..