Sök:

Hitta Svänget

En studie i hur folkmusikpedagoger uppfattar och förmedlar sväng


Vad är sväng och hur lär man ut det ?rätta svänget?? Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur folkmusikpedagoger uppfattar och förmedlar sväng samt få en inblick i vilka metoder som förekommer vid undervisning av sväng i folkmusik. Studien genomfördes med kvalitativa intervjuer. Jag intervjuade fyra pedagoger som samtliga är aktiva inom folkmusikgenren. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av didaktiska perspektiv på undervisning och lärande med särskilt fokus på de didaktiska frågorna hur, vad och varför.  Resultatet visar att flertalet informanter ansåg att sväng är ett viktigt moment inom folkmusiken men att det är något de sällan pratar om. Informanternas egna uppfattningar om sväng bottnar i en känsla av rörelse i musiken eller att musiken ger impulser till att sätta kroppen i rörelse. Det förekom även en uppfattning om att begreppet sväng ibland används som ett uttryck för något positivt i musiken snarare än ett namn på ett specifikt musikaliskt fenomen. I det fallet skulle termen sväng användas som en allmän positiv förstärkning för folkmusikspel. De metoder som förekommer för att lära ut sväng är kopplade till dans, rörelse och samspel.

Författare

Elin Jonsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..