Sök:

Historietänkandets problem

Gunnar Aspelin och historismens kris under det omvälvande 1900-talet


Syftet med detta arbete var att undersöka hur vuxna elever som studerar svenska som andraspråk resonerar kring sina inlärningsstrategier. Studien genomfördes med kvalitativ ansats och datainsamlingsmetod var semistrukturerade intervjuer. Inom denna studie intervjuades sex vuxna elever, som planerar att påbörja sina studier på högskolor. Resultaten i denna studie visade att vuxna elever använde eller uttryckte sammanlagd fyrtio av sextiotvå inlärningsstrategier som är utarbetade av Oxford, forskare inom språkvetenskap. Minnesstrategier, affektiva strategier och sociala strategier kunde kartläggas i större utsträckning än kognitiva strategier, kompensationsstrategier och metakognitiva strategier. Informanterna upplevde att de saknade undervisning i strategianvändning och utgick därför från egna tidigare akademiska erfarenheter och vanor vid användningen av olika inlärningsstrategier i svenska som andraspråk

Författare

Hampus Östh Gustafsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..