Sök:

Historia på gymnasiet - En komparation av situationen vid Båstads gymnasium med utvalda frågor i NU03


I detta arbete undersöks med hjälp av en enkät hur mycket eleverna på Båstads Gymnasium kan om historiska sammanhang, om historiska fakta och hur elevernas inställning är gentemot utvalda värdegrunder. Undersökningen bygger på en enkät som jämförs med den Nationella Utvärderingen (NU03). Enkäten kommer fram till att eleverna i Båstad har grundläggande kunskaper inom historia och angående de värdegrunder som har undersöks lever eleverna över lag upp till dem. Typiskt för svaren från enkäten är dess oregelbundenhet. Det går endast i ett få antal fall att utläsa ett samband med yttre faktorer. Vid jämförelsen med NU03 kan man se att det finns stora likheter mellan dessa utvärderingar trots de delvis betydelsefulla skillnader som finns mellan utvärderingarna. Uppsatsen kommer också fram till att det för vissa frågor behövs fleråriga studier på gymnasiet att eleverna skall kunna förstå sammanhangen, att det inte räcker med bara en Historia A-kurs.

Författare

Thomas Krecl

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..