Sök:

?Hellre för hett än för kallt?

- En studie om sektionschefers uppfattningar av nödvändiga kompetenser för konflikthantering


För att kunna hantera konflikter krävs olika kompetenser, vilka som krävs och hur vi behärskar dessa genom olika erfarenheter som vi skapat oss i olika sammanhang är en central fråga i denna studie. Denna studie syftar till att undersöka vilka kompetenser sektionschefer inom statliga myndigheter upplever sig behöva för att hantera konflikter på arbetsplatsen mellan sina medarbetare. Vi vill också belysa under vilka omständigheter de samlat på sig dessa erfarenheter. För att besvara syftet tog vi hjälp av följande frågeställningar: ?vilka kompetenser anser sektionschefer vara relevanta för att hantera en konflikt??, ?vilka tidigare erfarenheter anser de vara användbara?? samt ?hur använder de sig av tidigare erfarenheter för att hantera konflikter på arbetsplatsen??. En forskningsöversikt över olika fält presenteras under följande rubriker: vad konflikthantering innebär, vad som krävs för konflikthantering som tredje part, nödvändiga kompetenser samt relationen till statliga myndigheter. För att undersöka syftet genomförde vi intervjuer med sju sektionschefer på två statliga myndigheter. Med utgångspunkt i Lev Vygotskijs teori om sociokulturella perspektiv samt Mikhail Bakhtin har vi analyserat och redovisat resultatet. Resultatet visar att sektionscheferna anser sig behöva kompetenser såsom ödmjukhet, vara lyhörd, att kunna se vad som händer på kontoret samt vara modig och våga ta tag i saker. Vikten av att hålla sig neutral nämner de också som en viktig aspekt. De omständigheter som sektionscheferna berättat bidragit med erfarenheter inom konflikthantering är livserfarenhet det viktigaste som de fått sig till livs i familjesammanhang, sportsammanhang samt tidigare arbetslivserfarenheter. I diskussionen behandlas även relationen till tidigare forskning samt resoneras kring framtida forskning.

Författare

Klara Blomqvist Lisa Ludén

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..