Sök:

Heja Sverige!

En kritisk diskursanalys av hur svenska medier konstruerar nationell identitet i sin rapportering kring det svenska fotbollslandslaget.


Studien undersöker hur tre svenska tidningsmedier konstruerade nationell identitet i sin rapportering i samband med det svenska fotbollslandslagets matcher mot Danmark och Portugal i kvalet till världsmästerskapen 2010. Tidningsartiklarna har analyserats med hjälp av kritisk diskursanalys, närmare bestämt Faircloughs tredimensionella analysmodell. Studien tar sin teoretiska utgångspunkt i ett flertal etablerade teorier. I det teoretiska blocket ingår den kritiska diskursanalyen som teori, hur nationella identiteter konstrueras och metaforernas betydelse för människors uppfattningar om världen.Studiens resultat visar att mediernas rapportering huvudsakligen konstruerar nationell identitet på tre olika sätt. För det första skapas en distinktion mellan ?vi? och ?dom?. För det andra förmedlar medierna föreställningar om en gemensam nationell historia, nutid och framtid. För det tredje används stereotyper som framhåller existerande skillnader mellan olika nationaliteter. Ifråga om samhällets maktförhållanden bidrar medierna till att upprätthålla en världsordning grundad på nationalstatens existens. Genom att mediernas rapportering innehåller inslag som reproducerar föreställningar om nationell identitet bevaras de samhälleliga hegemoniska sociala relationer och maktstrukturer som är ett resultat av den nationalstatliga tanken. 

Författare

Jakob Skarphagen Patric Waldestål

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..