Sök:

?Har man ingen emotionell intelligens och kan visa omsorg för andra människor är det ingenting värt?

En kvalitativ studie om sjuksköterskans möjligheter till kompetensutveckling


Detta är en kvalitativ studie som har till syfte att undersöka hur de anställda sjuksköterskorna på Norrbottens läns landsting upplever sina möjligheter till att öka sin kompetens. För att besvara syftet har tre frågeställningar formulerats, ?Hur definierar sjuksköterskorna deras kompetens??, ?Upplever sjuksköterskorna att det finns faktorer som hindrar deras kompetensutveckling?? och ?Vilket ansvar anser sjuksköterskorna att de har för sin egen kompetensutvecklingsprocess??. Datainsamlingen har genomförts genom kvalitativa intervjuer där sju legitimerade sjuksköterskor anställda på Norrbottens läns landsting har deltagit. Urvalet har skett slumpmässigt och deltagandet har varit helt frivilligt och anonymt. Det teoretiska ramverket som studien berör är Anthony Giddens struktureringsteori där han menar att alla mänskliga handlingar går att återkoppla till stukturer. Stukturer som består av regler och resurser. Sjuksköterskans komptetens kommer även att förklaras enligt formell och informell kompetens i förhållande till sjuksköterskans profession samt hur begreppet New public management har påverkat den svenska hälso- och sjukvården. Studien visar på att sjuksköterskorna vet vilka möjligheter som finns till komptetensutveckling men upplever att den information som finns är bristfällig. Sjuksköterskorna känner ett tvång att de själva måste ta reda på vilka möjligheter som finns. Sjuksköterskorna upplever även att landstinget på ett sätt hindrar kompetensutveckling då det inte erbjuds tillräckliga studieförmåner samt att löneökningen upplevs som marginell.Nyckelord: Formell kompetens, informell kompetens, kompetensutveckling, New public management, Norrbottens läns landsting.

Författare

Emma Strandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..