Sök:

Hälsopedagogers ledarskap

En studie om individers syn på hälsopedagogers ledarskap och deras möjliga påverkan på följares livsstilsförändringar


I dagens samhälle söker sig många människor till olika hälsoprofessioner för att få hjälp med att göra livsstilsförändringar. Dessa människor betalar ofta mycket pengar för denna expertis samtidigt som de bygger upp stora förväntningar och lägger ned mycket energi på livsstilsförändringen. För att undvika missnöje hos individen och bortkastade pengar krävs det att den hälsopedagog individen möter vet vad som förväntas av den för att på bästa sätt tillfredsställa individens behov. Syftet men den här studien är just att undersöka vad individer förväntar sig av hälsopedagogers ledarskap och bemötande. Huruvida hälsopedagoger kan påverka individers livsstilsförändringar har också undersökts. För att svara på studiens syfte har fyra personer intervjuats som alla har tagit hjälp för att göra en livsstilsförändring. Intervjuerna har sedan transkriberats och analyserats. I resultatet framkommer det att individerna förväntar sig att hälsopedagoger har kunskap och kompetens inom sitt område. En god kommunikation från hälsopedagogen anses också vara viktigt visar resultatet, liksom att denne visar hängivenhet, bekräftar, uppmärksammar och kan få individen att känna tillit. Hälsopedagogens förmåga att vara positiv samt motivera och stötta har betydelse och även hur många hälsopedagoger som hjälper individen kan spela roll. Hälsopedagoger har enligt resultatet framförallt positiv påverkan på individers livsstilsförändringar. Trots hälsopedagogers påverkan ligger ett stort ansvar på individen själv hur livsstilsförändringen går.  

Författare

Tommy Hydén

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..