Sök:

Hälsofrämjande arbetsplatser

En undersökning av den psykosociala arbetsmiljön och det hälsofrämjande arbetet inom Luleå kommun.


Ökande sjuktal och lägre frisktal gjorde att Luleå kommun startade projektet Hälsofrämjande arbetsplatser. Projektet går ut på att förbättra hälsa och välbefinnande hos de anställda inom kommunen, med fokus på hälsofrämjande och friskvårdsarbete. Syftet med detta examensarbete är att undersöka den psykosociala arbetsmiljön inom en enhet i Luleå kommun, samt att kartlägga hur kommunen utifrån detta kan arbeta med, och skapa engagemang kring, hälsofrämjande arbetsmiljöarbete. Examensarbetet utgår från Karasek och Theorells (1979) Krav-kontroll-stödmodell, Siegrist (1996) Ansträngnings-belöningsmodell och Känsla av sammanhang av Antonovsky (1987/1991). De undersökta frågeställningarna är: Hur upplever medarbetarna sin psykosociala arbetsmiljö? Hur upplever medarbetarna det hälsofrämjande arbetet och hur kan engagemang kring det hälsofrämjande arbetet skapas hos medarbetarna? Tio medarbetare inom en enhet i kommunen har deltagit i semistrukturerade intervjuer, som har analyserats genom en teoribaserad tematisk analys. Resultaten visar att medarbetarna upplevde brister i de organisatoriska och strukturella faktorerna, som påverkar välmående och den psykosociala arbetsmiljön. Dessa faktorer är hierarkiska strukturer, otydliga arbetsprocesser samt bristande kommunikation och delaktighet. Resultaten visar även att medarbetarna hade liten kunskap om hälsofrämjande arbete i allmänhet och arbetsplatsens hälsoarbete i synnerhet. Slutligen visar resultaten att det hälsofrämjande arbetet, den psykosociala arbetsmiljön och enhetens organisatoriska struktur hängde ihop så tätt att en förbättring av de organisatoriska och strukturella faktorerna skulle kunna vara ett hälsofrämjande arbete, som leder till en bättre psykosocial arbetsmiljö.Nyckelord: psykosocial arbetsmiljö, hälsofrämjande, krav-kontroll-stödmodellen, ansträngning-belöningsmodellen, känsla av sammanhang

Författare

Elin Enqvist

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..