Sök:

Gummiklippsförstärkning av sopstationsvägen


Det här examensarbetet handlar om vägen till avfallsanläggningen vid Sunderbyn i Luleå kommun. Sträckan det gäller är från gamla Bodenvägen fram till vågen vid avfallsanläggningen och den är ungefär 700 meter lång. Problemet är att vägen har dålig bärighet och det har inneburit att vägen har blivit gropig och väldigt ojämn. Vägen är tjugo år gammal och inte dimensionerad för dagens tunga trafik, som dessutom har ökat tack vare att Skanska har öppnat en bergtäckt. Trafiken till och från den utnyttjar denna väg. För att komma fram till den bästa lösningen både ur ekonomisk och teknisk synvinkel har vi tagit fram tre olika förslag på vägsträckning. Vägt fördelar mot nackdelar i respektive förslag, tagit hänsyn till byggtider, markförhållanden, marklösenfrågor, miljö och ekonomi innan beslutet togs för vilket alternativ som var bäst. Det visade sig att det skulle bli mest kostnads- och tidseffektivt att bygga om och förstärka den nuvarande vägsträckningen. Vi bestämde oss för det förslaget och sedan började arbetet med hur överbyggnaden ska dimensioneras och vilka material som ska ingå för att klara problemen med tjällyft. Även här är tre olika förslag framtagna, ett med berg, ett med hyttsten och ett tredje med gummiklipp. Den huvudsakliga skillnaden är materialens isoleringsförmåga och även densiteten spelar in då ett tyngre material kan öka risken för framtida sättningar i terrassen. För att komma fram till hur de olika lagren i överbyggnaden ska dimensioneras har vi arbetat med ett PMS 2000 dataprogram som beräknar med hållfasthet och bärighet utifrån vilken ÅDT (årsdyngstrafik) vägen har. Det är beräknat med en livslängd på 40 år på överbyggnaden och även beräknat kostnader för de olika alternativen. Det visade sig att slutförslaget med gummiklipp som isoleringsmaterial blir den billigaste lösningen och beräknas kosta 1.58 miljoner, vilket innebär 2513 kr/m. Det finns också flest positiva sidor med detta alternativ. De är att man får en relativt lätt överbyggnad som är mycket tjälisolerande. Det är även ett miljöbesparande projekt genom att man återanvänder gamla bildäck som finns lagrade hos Ragnsells på tippen i Sunderbyn. Det blir billigt pga. att Ragnsells inte tar något betalt för gummiklippen då de annars måste transportera bort dem för förbränning. Negativt kan vara att det är en obeprövad metod i Sverige, men i både USA och Finland har man genomfört flera stora vägprojekt med goda resultat. Slutförslaget med gummiklipp är det bästa och mest intressanta utifrån flera perspektiv och därför rekommenderas den lösningen. Det är ekonomiskt fördelaktigt men även intressant att kunna använda nya material och lösningar. Det ligger dessutom i tiden att återanvända så mycket som möjligt, istället för att förbränna eller deponera.

Författare

Magnus Fredriksson Anders Lans Fredrik Saellstöm Kurt Solem

Lärosäte och institution

Luleå/Yrkesteknisk högskola

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..