Sök:

Gör mig delaktig och hjälp mig lära.

Delaktighetens betydelse vid stomiträning för personers lärande - En fenomenografisk studie.


Tidigare studier visar att delaktighet är en förutsättning för lärande. Det finns olika sätt att främja delaktighet men mest framträdande är inverkan av personal och individuell anpassning. Syftet med denna studie var att identifiera och beskriva olika sätt som personer som fått en stomi uppfattar egen delaktighet under stomiträning på sjukhus. Syftet kunde besvaras med hjälp av intervjuer med öppna frågor och fenomenografisk analys av insamlat data. Elva personer som har fått stomi och stomitränat intervjuades. I analysen framkom fyra olika kategorier som beskriver uppfattning av delaktighet under stomiträning: A) Att få vara med och se, B) Att få göra själv, C) Att bli handledd av en kunnig personal, D) Att ha möjlighet att få bestämma själv. De olika sätten att uppfatta delaktighet på visar en variation från att vilja inta en passiv roll i stomiträningen till att vara aktiv och själv fatta beslut om hur stomiträningen skall planeras. Resultatet visar också att personen själv kan ha ett eller flera sätt att uppfatta sig delaktig på men där ett av dem är mer dominant än de andra.

Författare

Elena Kolesnikova Maria Lilja

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..