Genus i historieundervisningen- En lägesanalys av hur genus införs, tillämpas och förmedlas på en multikulturell skola i Malmö
Sammanfattning/ Abstract
Vi har i vårt examensarbete granskat ett utvecklingsarbete med genus med på en
grundskola med förhoppningen att detta kan ha en positiv inverkan på en
utbildningsinstitution. I vår lägesanalys har vi granskat utvecklingsarbetet utifrån
intervjuer och observationer för att undersöka vilka pedagogiska verktyg som används
för införandet och mottagandet av genus på Stenkulaskolan. Vi har också beskrivit hur
en genuspedagog har bistått skolledningen med sina kunskaper för att vidareutbilda
lärare som i sin tur förmedlar genus till eleverna och hur detta utbyte går till.
Vi har också granskat om det uppstår kunskapsbärande konflikter baserade på
tvärkulturella möten. För att få ett bredare perspektiv har vi valt att använda oss av
begreppet ?mångkulturell? för att påvisa att etniska grupper också konstrueras i skolan
och hur detta kan förknippas med genus.
Under arbetets utveckling har vi kommit fram till att det finns en bristfällig kunskap
hos eleverna om genus och att läromedlen också saknar denna aspekt till stor del. Vi
kan även konstatera att kursplanen inte förklarar vissa begrepp som skulle kunna
underlätta undervisningen. Ett problem vi kunnat identifiera på ett övergripande sätt är
att normkritik inte förekommer i särskilt stor utsträckning vilket kunde ha bidragit till
källkritiskt tänkande hos elever och lärare.
Nyckelord: Genus,Genuspedagogik, Jämställdhet, Normer, Mångkulturell skola och
Historieundervisning