Sök:

Gemensamt värdeskapande - En studie om gemensamt värdeskapande i kongressindustrin.


Syfte: Syftet med studien är att undersöka företeelsen gemensamt värdeskapande i relationen mellan kongressarrangörer och beställarna. En trend är att företag i allt större utsträckning involverar kunden i värdeskapandet. Vi vill undersöka i vilken utsträckning gemensamt värdeskapande förekommer vid skapandet av en kongress och vidare hur det tar sig uttryck i själva skapandeprocessen. Frågeställning: Vilka faktorer påverkar och skapar förutsättningar för gemensamt värdeskapande?Hur gestaltas gemensamt värdeskapande mellan kongressbyrånoch beställaren?Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer med kongressarrangörer och beställare av kongresser. Ett metodspråk har utvecklats för analys av det empiriska materialet. Teori: De teoretiska utgångspunkterna består av nätverksteori, samt tidigare empiriska undersökningar i ämnet gemensamt värdeskapande.Slutsatser:Till skillnad från tidigare studier i ämnet är längre relationer en förutsättning för gemensamt värdeskapande i kongressbranschen. Vidare så påverkas det gemensamma värdeskapandet av det geografiska avståndet mellan arrangören och kunden. Samskapande av värde visas tydligt i branschen genom den arbetsuppdelningen av sysslor som förekommer. Likaså visas det genom bidrag som parterna tar med sig i samarbetet och hur den andre använder sig av detta i samskapandet. Dialogen som förekommer mellan de båda är ett viktigt verktyg som används i samskapandet. Till detta finns ett teoretiskt bidrag, som består av ett analysspråk. Ett analysspråk som kan användas vid framtida forskning i ämnet.

Författare

Fredrik Magnusson Andreas Johansson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..