Game-art for Dummies
Liquid Media är ett litet företag lokaliserat I Stockholm, Sverige. Dom har
en rik historia med flera spel produktioner i sin merit lista. Jag fick som
uppgift att skapa ett flertal visuella föremål till några av deras mindre
projekt. Jag har här sammanfattat mitt arbete om hur jag gick till väga för
att lyckas med detta.
Mitt arbete på Liquid Media involverade flera olika delar av spelkonst
produktion. Liquid behövde olika kläd- och hudtexturer till deras spel
karaktärer, dom behövde modeller för ett andra spel projekt och dom behövde
även omorganiserade uv-mappar till några klädtexturer i förebyggande syfte
så att användaren i framtiden ska kunna byta kläder på rätt sätt.
För att klara av dom olika uppdragen som jag åtog mig bestämde jag mig för
att använda olika program för olika ändamål. För modelleringen använde jag
mig av Autodesk Maya 8.0 och Pixologic Zbrush 2.0, för uv-processen valde
jag Polygonal Design Unfold 3D och för textureringen valde jag Adobe
Photoshop Creative Suite 2.0 och Maxon Bodypaint 3D.
Under min tid på Liquid introducerades jag till flera olika program och jag
lärde mig att det bästa sättet, för mig, att lära mig ett nytt program är
att först av allt ta min tid till att bekanta mig med programmets interface.
När det sjunkit in kan jag sedan gå vidare med att titta i programmets egen
hjälp. När jag har lärt mig det tar jag steget att söka efter tutorials och
forum på Internet för mer information.