Sök:

Game-art for Dummies


Liquid Media är ett litet företag lokaliserat I Stockholm, Sverige. Dom har en rik historia med flera spel produktioner i sin merit lista. Jag fick som uppgift att skapa ett flertal visuella föremål till några av deras mindre projekt. Jag har här sammanfattat mitt arbete om hur jag gick till väga för att lyckas med detta. Mitt arbete på Liquid Media involverade flera olika delar av spelkonst produktion. Liquid behövde olika kläd- och hudtexturer till deras spel karaktärer, dom behövde modeller för ett andra spel projekt och dom behövde även omorganiserade uv-mappar till några klädtexturer i förebyggande syfte så att användaren i framtiden ska kunna byta kläder på rätt sätt. För att klara av dom olika uppdragen som jag åtog mig bestämde jag mig för att använda olika program för olika ändamål. För modelleringen använde jag mig av Autodesk Maya 8.0 och Pixologic Zbrush 2.0, för uv-processen valde jag Polygonal Design Unfold 3D och för textureringen valde jag Adobe Photoshop Creative Suite 2.0 och Maxon Bodypaint 3D. Under min tid på Liquid introducerades jag till flera olika program och jag lärde mig att det bästa sättet, för mig, att lära mig ett nytt program är att först av allt ta min tid till att bekanta mig med programmets interface. När det sjunkit in kan jag sedan gå vidare med att titta i programmets egen hjälp. När jag har lärt mig det tar jag steget att söka efter tutorials och forum på Internet för mer information.

Författare

Peter Jansson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/LTU Skellefteå/Fritid och Underhållning

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..