Fungerande arbetslag?
hur uppfattar lärare och övrig
skolpersonal arbete i arbetslag?
Vi har under vår utbildning till lärare för grundskolans senare år berört fördelarna med att arbeta i arbetslag. Syftet med vår studie var att undersöka lärares och övrig skolpersonals uppfattning om arbete i arbetslag. Vi började med litteraturstudier för att sätta oss in i ämnet och etablerade kontakt med vår undersökningsskola. Efter bearbetning, tolkning och analys av vår kvalitativa enkätstudie, i en högstadieskola, kom vi fram till att lärare och övrig skolpersonal anser att arbetslagets viktigaste uppgifter är elevvård, kollegialt stöd och ämnessamverkan. Vidare visar resultaten att det som uppfattas som positivt med arbetslag är just möjligheten till elevvård, kollegialt stöd och ämnessamverkan. Fortsättningsvis visar resultaten att det som uppfattas som negativt med arbetslaget, är den felaktiga organisationen av arbetslagen och den felaktiga tidsplaneringen för arbetslagets verksamhet. Resultaten påvisar även att de som inte är med i ett arbetslag, gärna skulle vilja vara det.