Sök:

Sökresultat:

169 Uppsatser om Utevistelse - Sida 1 av 12

Förskollärarens roll vid utevistelse

Syftet med examensarbetet är att få reda på förskollärarens roll vid Utevistelse. Har de någonplanerad Utevistelse? Vad anser de om sin egen roll vid Utevistelse och varför har manUtevistelse? Jag har gjort en kvalitativ undersökning där fyra förskollärare har intervjuats ochobservationer på två förskolor har gjorts. Resultatet visar att man som förskollärare ska varamedforskare, inspiratörer, och aktiv med barnen. Det förekommer planerad Utevistelse men iolika utsträckning.

Förskolebarns utevistelse

Abstract Titel: Förskolebarns Utevistelse. Intervjuer av lärare i förskolan Författare: Lundell, Charlotte & Vincent-Vivian, Jenny (2005): Syftet med vårt arbete är att synliggöra hur lärarna på förskolan tänker kring förskolebarnens Utevistelse och även hur de ser den egna förskolegården. För att synliggöra detta frågar vi oss vad lärarna har för tankar kring förskolebarns Utevistelse och vilka tankar de har kring Utevistelsens betydelser för barnens utveckling och lärande samt sin egen roll i barnens Utevistelse. Vi undrar även hur lärarna gör för att uppfylla förskolans uppdrag vad gäller Utevistelse enligt läroplanen för förskolan (Utbildningsdepartementet, 1998). Vi har i vår studie använt oss av tre olika förskolor, en förskola i staden, en förskola belägen i mindre ort och en förskola med ur och skur verksamhet.

Pedagogers syn på utevistelse i förskolan :  

Syftet med denna studie är att försöka få en större förståelse för vad Utevistelse betyder. Men även hur de intervjuade pedagogerna resonerar och uppfattar Utevistelsens betydelse i förskolan.Metoden som har använts är semistrukturerad intervju med frågor som är öppna, för att därmed kunna komma med följdfrågor, där de intervjuade kan utveckla sina svar.Fyra pedagoger från två olika förskolor har intervjuats, deras erfarenheter som förskollärare varierar mellan 1,5 ? 35 år i yrket.Resultatet visar att pedagogerna anser att Utevistelsen är en viktig aktivitet i förskolan, som dock inte utnyttjas i den utsträckning som den borde. På de förskolor som undersöktes, bestod barnens Utevistelse av mycket fri lek där de i hög grad själv kunde välja vad de ville göra när de var ute. Det gjordes också promenader och kortare utflykter som var mer strukturerade..

Utevistelse i förskolan : En studie om hur barn och pedagoger använder utevistelse i förskolan

Den här studien handlar om Utevistelsen i förskolan. Studien har utgått från tre metoder, observation, intervju och enkät för att ta reda på vad barn gör och befinner sig på förskolans gård, pedagogens roll och syn på Utevistelse och vad föräldrarna vet om förskolans Utevistelse. Resultatet av studien visar att barnen helst befinner sig i den oplanerade miljön och den planerade miljön används mest som starthjälp, för att leken ska komma igång, men överges snabbt. Resultatet av pedagogens roll utomhus är att övervaka barnens lek samt ingripa vid konflikter eller andra problem som kan uppstå. Samtliga pedagoger i studien ansåg att Utevistelsen är oerhört viktig men att den sällan planeras utan utgår mest från frilek.

Pedagogers resonemang kring utevistelse i förskolan

Att Utevistelse a?r en sja?lvklar del inom den svenska fo?rskolan a?r allma?nt vedertaget. Vi vill med denna kvalitativa studie da?rfo?r synliggo?ra och analysera hur pedagoger inom fo?rskolan resonerar kring Utevistelse. Som teoretiska utga?ngspunkter anva?nder vi oss av miljo?psykologi, sociokulturellt la?rande, artefakter samt sociokulturella- och utvecklingspsykologiska perspektivet pa? lek.

Utevistelse och naturupplevelser för äldre personer i särskilt boende: En litteraturstudie

Det är vanligt förekommande att äldre som bor i särskilt boende anser att de inte får vistas utomhus i den utsträckning de önskar. Forskning visar att Utevistelse och naturupplevelser kan ha positiv inverkan på människans hälsa och välbefinnande. Syftet med denna litteraturstudie var att sammanställa den samlade kunskapen om Utevistelse och naturupplevelser för äldre människor i särskilt boende. Litteraturstudien har designen av en kunskapsöversikt. Resultatet visar att de äldre vistas utomhus i olika utsträckning, men att många önskar vara ute mer än vad de har möjlighet till.

Utevistelse i förskolan : En studie om hur pedagoger beskriver att de arbetar aktivt med barn utomhus

Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete med barnen vid Utevistelse samt hur pedagogerna ser på Utevistelsens betydelse för barns lärande. I studien studeras vilka styrdokument förskolan arbetar med i Utevistelsen, hur pedagoger beskriver sina planerade aktiviteter med barn utomhus och hur pedagoger upplever att de kan utveckla Utevistelsen. Deweys tankar om hur barn lär sig genom att praktiskt tillämpa kunskaper i Utevistelsen beskrivs också.  Intervjuer av fyra pedagogers syn på Utevistelse genomfördes. I resultatredovisningen analyseras likheter och skillnader mellan pedagogernas svar.

Friluftsliv och utevistelse i idrottsundervisningen? : en kvantitativ studie med högstadieelever i Danderyds kommun

Syfte och frågeställningar:Studien avser att undersöka om högstadieelever får prova på friluftsliv och Utevistelse i sin idrottsundervisning utifrån kunskapsmålen i Lgr 11 samt hur nöjda de är med momentet friluftsliv och Utevistelse.Frågeställningar:Vilka moment inom ämnet friluftsliv och Utevistelse får eleverna prova på i sin idrottsundervisning utifrån kursplanen?Hur ser de inbördes förhållandena ut mellan momenten inom friluftsliv och Utevistelse i idrottsundervisningen enligt eleverna?MetodTotalt deltog 124 högstadieelever från en skola i Danderyds kommun. Eleverna fick besvara en pilottestad enkät med frågor om deras undervisning i friluftsliv och Utevistelse. Enkäten utformades efter kunskapsmålen i Lgr 11. Insamlad data bearbetades i Excel och Statistica.Resultat:Resultatet visade att de flesta elever upplever att de fått prova på samtliga moment inom friluftsliv och Utevistelse i skolan enligt Lgr 11.

Inne att vara ute?

Syftet med undersökningen är att se hur pedagoger på fem kommunala förskolor i en sydsvensk kommun resonerar kring Utevistelse, samt om det är skillnad mellan förskolorna utifrån olika områden så som hälsa, lärande, social utveckling och ett par områden till. Vi använde oss av den kvantitativa metoden enkätundersökning för att få svar på våra frågeställningar. Sedan analyserade vi empirin och tidigare litteratur genom de fyra ovan nämnda områden samt övriga argument för eller emot att gå ut. Pedagogerna som medverkat i vår undersökning anser att det är viktigt att var ute, för både barn och vuxna. Undersökningen visar att det spelar mindre roll var man arbetar eller hur länge för verksamhetens Utevistelser. Viktigast för barnens fysiska hälsa och lärandeförutsättningar är vilka pedagoger som arbetar med dem, på vilken förskola de går samt personalens personliga inställning till Utevistelse.

Vikten av utevistelse inom förskolan : En studie av pedagogers tankar och syften med utevistelse

I min undersökning har fem pedagoger genom strukturerade intervjuer fått svara på frågor om Utevistelsen på förskolan. Syftet var att ta reda på vad pedagogerna själva hade för tankar och syften bakom Utevistelsen, samt hur de arbetade med detta. Frågorna gällde både vistelsen i den planerade miljön på gården och i naturen.Pedagogerna fann mestadels fördelar med Utevistelse på förskolan. Några av fördelarna som nämndes var god motorikträning och social träning. Sedan belystes även vikten av ?frisk luft? och att pedagogerna upplevde barnen som piggare om de vistades utomhus emellanåt.Minst en gång om dagen går de ut med barnen på gården och de flesta försöker komma iväg till skogen en gång i veckan.

Pedagogens förhållningssätt vid utevistelse i förskolan - En jämförelse mellan elva pedagoger på två förskolor i en skånsk kommun

Undersökningens syfte var att skapa förståelse och upptäcka faktorer varför pedagogers arbetsmetoder och inställning till Utevistelse på förskolans gård skiljer sig åt. Genom litteraturstudier undersöks Utevistelsens betydelse för barns utveckling och hälsa. Studien innehåller också utdrag från förskolans styrdokument och olika forskares åsikter angående pedagogens förhållningssätt vid Utevistelse. I den teoretiska bakgrunden tas också upp hur människans förhållande till Utevistelse har förändrats genom historien. Våra frågor gällde vilka kunskaper pedagogen har om Utevistelsens betydelse och vilka faktorer som påverkar den enskilde pedagogens förhållningssätt på förskolans utegård.

Utomhuspedagogik : Jag är lika mycket pedagog utomhus som inomhus

Syftet med studien är att undersöka förskollärarens syn på utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande och utveckling. Studien är kvalitativ med semistrukturerade intervjuer. Metoden används för att ta del av förskollärares uppfattning gällande begreppet utomhuspedagogik och hur de ser på möjligheter och svårigheter kring begreppet. Urvalet av respondenter är 10 förskollärare från två kommuner. Resultatet visar att utomhuspedagogik används av samtliga förskollärare och de anser att Utevistelse och uterummet har en positiv effekt på barns lärande inom motorisk utveckling, hälsa, sociala relationer och lek.

Utevistelse vid äldreboende : möjligheter och hinder

Då positiva hälsoeffekter av Utevistelse påvisats inom forskning är det angeläget att det skapas möjligheter för de äldre att på olika sätt dra nytta av sin utemiljö. Möjlighet till Utevistelse vid äldreboende är beroende av strukturer i den fysiska, sociala och kulturella miljön. Syftet med detta arbete är att undersöka vilka möjligheter och hinder som finns, för att de boende ska tillgodogöra sig utomhusmiljön. Teoretiska utgångspunkter har varit miljöerbjudanden och känsla av sammanhang. Ett äldreboende med salutogen omsorgsprofil och tillgång till ute-miljö med många möjligheter har studerats.

I vått och torrt. : En studie av en grundskola med friluftslivsprofil.

Friluftsliv och Utevistelse är idag en central del i kursplanen i ämnet Idrott och hälsa men utvärderingar visar att det inte får så stor plats i realiteten. Detta har jag tyckt varit väldigt intressant och jag har därför haft som syftet med studien att undersöka hur en grundskola, med inriktning på friluftsliv och Utevistelse, väljer att arbeta med kunskapsområdet friluftsliv och Utevistelse genom årskurs 1-9. Vidare vill jag undersöka hur en inriktning på friluftsliv och Utevistelse påverkar elevernas intresse och kunskapsnivåer. Jag har använt mig en av en kvalitativ metod med sex individuella- samt gruppintervjuer. Resultatet visar hur lärare och elever uppfattar innehållet i undervisningen och hur det, genom en genomtänkt progression från årskurs 1-9, på ett positivt sätt har renderat i ökat intresse och kunskapsnivåer hos eleverna.

Barns, pedagogers och föräldrars tankar om utevistelse på förskolan och hemma.

Sammanfattning/abstract Författare: Malin Nilsson Huvudfrågan är: ?Hur tänker barn, pedagoger och föräldrar kring Utevistelse?? Hur tänker barn, pedagoger och föräldrar om Utevistelse på en vanlig, kommunal förskola idag på 2000-talet? Hur upplever barnen det att gå ut? Vilken miljö väljer barnen helst och vad leker de där? Hur tänker pedagogerna kring barnens upplevelser under Utevistelsen? Hur tänker föräldrarna kring sina barns Utevistelse? Vad har föräldrarna själv för upplevelser när det gäller hälsa och allmänt mående? Jag har undersökt en kommunal förskolas syskonavdelning. Barn, pedagoger och föräldrar har deltagit i undersökningen. Observationer av barnen under på- och avklädningen samt under deras Utevistelse på gården har gjorts. Bildintervjuer med barnen har genomförts inomhus.

1 Nästa sida ->