Fritidspedagogerna är dem som besitter nästan allt
En kvalitativ intervjustudie bland verksamma rektorer
Syftet med studien är att synliggöra rektorers uppfattning om fritidspedagogens yrkesroll under skolverksamheten. För att nå kärnan av vårt syfte utformade vi tre frågeställningar. Frågeställningarna lyfter rektorernas uppfattningar kring; anledningar till fritidspedagogens arbete i skolverksamheten, fritidspedagogens kompletterande uppgift samt deras befintliga arbetsuppgifter i samverkan med skolan. I studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer som metod. Studien är utförd med fem rektorer som alla är verksamma inom Luleå Kommun. I resultatet framkommer det att fritidspedagogens yrkesroll är svår att definiera då arbetsuppgifterna som rektorerna beskriver skiljer sig åt. Alla rektorer är dock eniga om att fritidspedagogen besitter kompetens som rör elevens sociala utveckling och kompletterar skolan genom att tillföra ett helhetsperspektiv.