Sök:

Fritidspedagogen och värdegrundsarbetet

en studie om
fritidspedagogens upplevelse och beskrivning av
värdegrundsarbetet


Syftet med denna studie är att beskriva fritidspedagogernas upplevelse och beskrivning av värdegrundsarbetet i skolan och på fritidshemmet samt vad han/hon anser kan förbättras i detta arbete. Studien har genomförts med stöd av tidigare forskning samt ur ett historiskt perspektiv. Styrdokument som läroplanen och allmänna råd för fritidshem ingår även i vår studie. För att kunna utföra detta arbete har vi använt oss av kvalitativa och ostrukturerade intervjuer med fritidpedagoger. Sedan har vi tolkat intervjusvaren med hjälp av litteraturen. Fritidspedagogerna upplever att det finns ett ökat behov av värdegrundsarbetet på grund av det hårdare samhällsklimat som råder. Även styrdokumenten betonar att det är av betydelse för skolan att följa samhällets utveckling. Studien visar att barnen i dagens samhälle får många intryck från media. Det är betydelsefullt att diskutera detta för att ge barnen ytterliggare perspektiv på deras upplevelser. Studien visar att det största arbetet i skolan är att arbeta med att motverka kränkande behandlig. Resultat visar att intresset för värdegrunden i samhället ökar på grund det växandet mångkulturalism. Det fritidspedagogerna upplever kan förbättras i deras värdegrundsarbete är att utöka arbetet inom detta område. De vill även kunna beskriva och sätta ord på sitt eget värdegrundsarbete för att kunna förmedla betydelsen av detta arbete inför arbetslaget och föräldrarna.

Författare

Sara-Lotta Lönnberg Stina Spett

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..