Från cykelväg till cykelstråk
förslagna riktlinjer som bör beaktas vid cykelstråksutredningar
I dag är organisation bristfällig avseende utvecklingen av
cykelinfrastrukturen i många kommuner, effekten blir en
svag planering och helhetsperspektivet är svårt att uppnå
(Sveriges Kommuner och Landsting, m.fl. , 2007, s 7). Det
sker ofta en mer platsspecifik planering som i sin tur ger
flaskhalsar* i infrastrukturen, då helhetsperspektivet saknas.
Genom att arbeta med ett stråktänk och helhetsperspektiv i
planeringen skapas ett mer sammanhängande nät som i sin tur blir
lättare att sammanlänka till ett mer finmaskigt nät. Det här bidrar
till mer gena, snabba och säkrare cykelvägar.
Det är viktigt att se till brukarnas behov och mål med färden, för att
tillgodose deras krav på utformning. Samtidigt är det viktigt att
undersöka varför många personer väljer att avstå från att bruka
cykeln som färdmedel, för att kunna utveckla stråken och
förhoppningsvis få fler till att nyttja cykeln.
Det har skett en stor utveckling av Malmös cykelinfrastruktur, allt
fler väljer cykeln som färdmedel, 30 procent av alla resor sker på
cykel (www.malmostad.se 2013021 5). Malmö stad ska satsa cirka
400 miljoner kronor under en sju års period i syfte att utveckla
cykelinfrastrukturen. Visionen med det här projektet är främst att
stärka Malmös profil som cykelstad, stärka infrastrukturen genom
att skapa fler stråk i staden samt erbjuda en mer multifunktionell
stad till den ökande befolkningen (Cykelprogram Malmö, 2012, s
10-11).
Genom en granskning av Malmö stads cykelinfrastruktur
identifierades en rad problem i form av osäkra korsningar, otydliga
stråk, flaskhalsar* och svår överblickbara färdvägar.
En ökad identitet ökar tydligheten av stråken, ett sätt är att
applicera en färg, i förslaget färgen blå. De gator där en integrerad
trafik förekommer, är förslaget att införa cykelgator för att ge
cykeln prioritet ett på hela stråket. Korsningspunkterna är mest
kritiska, den fysiska utformningen måste stödja ett säkert beteende
och göra cyklisten uppmärksam för kollisionsrisken. I en upplevd
säker miljö har cyklister en tendens att framkalla ett vårdslöst
beteende. Genom att applicera rödstreckad linje tio meter innan
korsning, motverkas förhoppningsvis det här vårdslösa beteendet.
Kritik som har framkommit är främst riktad till hur kommuner och
andra organisationer nyttja den kunskapen som finns och i vilken
utsträckningen den brukas och förvaltas. Det är viktigt att
planeringen och synsättet utvecklas samt diversifieras. Det kan
upplevas som orättvist att hänföra ansvaret för bristerna till
kommunerna, samtidigt är det kommunerna som måste tillse, att
det sker en förändring.
*Flaskhals= När en cykelväg slutat utan någon notis.
I