Sök:

Framgång i sociala företag En studie av hur frmgång kan definieras och uppnås i sociala företag

Bakgrund och problem: Dagens utveckling mot att företag i allt större utsträckning betonaroch lyfter fram sociala målsättningar är problematisk då den ställer andra krav på företagsarbetssätt än då vinstperspektivet står i fokus. Hur man som företag arbetar mot sociala mål påett framgångsrikt sätt har inte belysts i utmärkande grad inom litteraturen och därför kommerdenna uppsats att försöka granska denna problematik.Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur framgång kan definieras i sociala företag och hurett företag kan arbeta inom olika områden för att uppnå denna framgång.Avgränsningar: Denna uppsats fokuserar och behandlar det sociala företaget Coompanionoch dess arbetssätt. Dessutom avgränsas i uppsatsen områdena för ett företag att nå framgångtill dess fokus, mätmetoder, ledarskap, medarbetare och varumärke.Metod: Uppsatsens undersökning av Coompanions arbetssätt grundas på kvalitativ primärdata i form av intervjuer med fem intervjuobjekt. Uppsatsens teoridel baseras dessutom påkvalitativ sekundär data som vetenskapliga artiklar och verk av kunniga inom ämnet ickevinstfokuserat företagande. Utifrån teorin och intervjuobjektens svar dras slutsatser om delsCoompanions arbetssätt men även om sociala företag generellt i de fall då det kan anses attförutsättningarna är gällande för alla sociala företag och där Coompanion endast exemplifierararbetssätten.Resultat och slutsatser: Framgång kan i ett socialt företag definieras som dess grad avfullföljande av uppsatta mål och uppdrag eller affärsidé. I uppsatsen framkommer slutsatserom att det är viktigt att sociala företag genomsyras av en samstämmighet om vadverksamheten ska ägna sig åt och inte ägna sig åt för att nå framgång. Sociala företag har oftamer diffusa mål än vinstfokuserade företag och vi anser därför att de oftare har problem medatt formulera användbara mått. Balanserat styrkort föreslås som verktyg för att definieravärdeskapande aktiviteter och öka måluppfyllelsen. I uppsatsens studie framkommer det attpolitiskt ledarskap är att föredra då maktstrukturer ofta är svaga i sociala företag. Vidare ärdelaktighet och rätt människor viktigt för att skapa ägandeskap och ansvarskänsla förföretaget hos medarbetarna och skapa motivation. Detta eftersom det ofta finns färre andraincitament, till exempel finansiella och karriärrelaterade, än i vinstdrivande företag. Det finnsäven en stor risk i sociala företag att arbetet med varumärket försummas då denna aktivitetkan anses endast gälla vinstfokuserade företag. Vi menar dock att förtroendet för varumärketär avgörande när det gäller att attrahera medel från bidragsgivare.Förslag till fortsatt forskning: Med utgångspunkt i denna uppsats anser vi att det voreintressant att utifrån ett eller flera av de områden som tas upp i denna uppsats avseende hur ettsocialt företag kan uppnå framgång göra en jämförande studie mellan olika sociala företag föratt definiera likheter och skillnader i arbetssätt.

Författare

Anna-Karin Jönsson Sabina Ridelberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..