Sök:

Frågor om bodelning

särskilt om utdelning och värdering av aktier i fåmansbolag

Detta examensarbete undersöker kvinnors närvaro i både text och bilder i kursböckernai religion i grundskolans senare år (årskurs 7-9) för Sverige. Det undersöks ochanalyseras i minst tre läroböcker som används i grundskolan i Sverige. Kursplanengällande religionskunskap i grundskolan ska studeras och den ska jämföras medböckernas innehåll.Genussystemet av Yvonne Hirdman och diskursanalys av Göran Bergström, KristinaBoréus och Michel Foucault står i centrum för mina teorier. Hirdman analyserarmaktprocesser, det vill säga dikotomi där det manliga inte blandas med det kvinnliga ochhierarkin som visar vad normen är. Bergström och Boréus säger att det finns ettregelsystem som visar människor vilket sätt de ska prata och agera på. Det betyder attkönen ingår i detta regelsystem och gör att mannen agerar på ett sätt, medan kvinnanförväntas agera på ett annat sätt. Foucault säger i sin teori att religionen bestämmer övervilket kön som har makten och att religion alltid har bestämt det. Ett kvantitativt ochkvalitativt angreppssätt ska användas som metod och dessutom textanalys. Denkvantitativa metoden ska kombineras med en bildanalys eftersom bilderna står i centrumav varje bok som skall analyseras.Böckerna innehåller flera bilder av män och texterna gäller män. Kvinnorna är nästanosynliga. Resultatet stämmer med teorierna som presenterar männen som överordnadeoch i störst fokus.

Författare

Aziza Juliana Örs

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Juridiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..