Sök:

Förutsättningar för hållbar upplevelseproduktion

en studie om löftesutveckling och löftesintegrering i möbelföretaget Norrgavel


Syftet med uppsatsen är att studera hur möbelföretaget Norrgavel arbetar för att utveckla och integrera sitt märkes budskap i organisationen. Vi vill få insikt i vilka processer som föregår en trovärdig löftesintegrering samt se hur dessa påverkar medarbetaren i interaktionen med märket. Då vi uppfattar att det är människan och dennes inneboende tolkningar som är viktiga i sammanhanget har vi ett hermeneutiskt förhållningssätt. Vår studie är induktiv då vi studerar ett fenomen som inte finns tydligt beskrivet i den vetenskapliga litteraturen. Studien har fallstudiedesign där momenten dokumentanalys, direktobservation samt intervjuer ingår. Analysen av vår genererade empiri görs genom en kontinuerlig litteraturstudie vilken hjälper oss att tolka de fenomen vi finner på vägen. I vår fallstudie finner vi tre begrepp som ligger till grund för Norrgavels trovärdighet: hållbarhet, transparens och autenticitet. De tre begreppen är inte endast en del av vad vi uppfattar som Norrgavels uttalade löfte, dess värdegrund, utan påverkar olika processer i företaget. Värdegrunden ger medarbetaren chans till reflektion vilket skapar en trovärdighet i organisationen. I vår studie uppfattar vi den yttersta formen av löftesintegrering, nämligen i livet som helhet. Vi ser att arbetsliv och fritid påverkas av varandra. I vår studie uppfattar vi att Norrgavels medarbetare i stor utsträckning valt en arbetsplats som stödjer deras egna värderingar. Utifrån vår fallstudie uppfattar vi att ett märke, där medarbetaren känner sig delaktig i löftesutvecklingen, skapar långsiktiga relationer där tillit byggs upp. Denna tillit är svårare att rasera än att kortsiktigt locka med höga löner och materiella förmåner. Utifrån vårt resonemang ser vi möjligheten att stärka individen både i dennes arbete och på dennes fritid. Detta genom att medarbetarna tillsammans arbetar långsiktigt med att implementera företagets värderingar i organisationen. Vi uppfattar detta som en del i hållbar upplevelseproduktion.

Författare

Marie Alsér Fanny Bergström

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..