Sök:

Förtjänster och hinder för en lyckad implementering

- En kvalitativ studie om hur implementeringen av mindset sett ut i en stor organisation inom privat sektor.


Studiens syfte a?r att underso?ka hur implementeringen av en modell i allma?nhet och mindset i synnerhet upplevs av medarbetarna i en specifik organisation samt se till huruvida modellen anses vara levande. Syftet bo?r uppna?s genom att besvara fra?gesta?llningen; Hur va?l har implementeringen lyckats i organisationen, vilka fo?rtja?nster och hinder kan man se? Den valda metoden a?r kvalitativ och empirin a?r insamlad genom semistrukturerade intervjuer. Studien a?r dessutom uppbyggd utifra?n en induktiv infallsvinkel. Da?rmed ligger utga?ngspunkten i insamlad data som vidare har ja?mfo?rts med funnen teori. Flera faktorer belyser att respondenterna anva?nder sig av mindset i sitt dagliga arbete trots att reflektionen och medvetenheten kring det inte a?r sa? tydlig. Exempelvis framsta?r o?ppen kommunikation och goda relationer som fo?rtja?nster till att kunna arbeta utefter mindset. Framtra?dande faktorer som kan upplevas som hinder a?r tidsbrist och kulturkrockar. Resultatet visar pa? att mindset lever i organisationen och att implementeringen da?rmed a?r lyckad. 

Författare

Malin Malmquist Ida Simonsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..