Förstärka eller motverka fördomar? -En studie om hur man kan undervisa om ursprungsfolkens religioner och kulturer i grundskolans senare år
Sammanfattning
I vår studie har vi försökt besvara hur man kan undervisa om ursprungsfolkens religioner och
kulturer för att ge en rättvis bild av dessa. Samt om de lärare vi intervjuat undervisar kring
ämnet och i så fall hur. Syftet med studien är att visa på problematiken kring stoffurvalet och
vad man ska tänka på som lärare för att inte skapa och befästa fördomar och oförståelse hos
eleverna. För att kunna besvara dessa frågeställningar valde vi att intervjua två ämneskunniga,
samt tre lärare som undervisar i bl.a. religionskunskap. Genom intervjuerna med Hornborg
och Liljefors Persson kom vi fram till att man ska se upp med exotiseringen och
romantiseringen som finns i många läroböcker. De menade också att det är viktigt med en
varierad undervisning där ursprungsfolken själva får berätta sin historia. Resultatet visar
också att de tre intervjuade lärarna berör ämnet i liten utsträckning och inte på djupet. Studien
visar hur man kan arbeta med ursprungsfolkens religioner och kulturer i grundskolans senare
år för att ge en så rättvis bild som möjligt.