Sök:

Första åren med algebra

Jämförelse av hur algebra framställs i en svensk och en finsk läroboksserie för årskurs 1-6


Internationella undersökningar visar att svenska elevers matematikkunskaper är sämre än finska elevers matematikkunskaper. Vidare visar sig en negativ trend i Sverige då matematikkunskaperna har försämrats över åren. Ett av de områden som visat sig problematiskt är algebra. Läromedel fungerar som ett viktigt stöd för lärare i syftet att planera och genomföra matematikundervisningen. Därmed får valet av läromedel en betydande roll för vilken matematik som eleverna bemöter. Syftet med arbetet är att undersöka hur matematikböckerna i Finland och Sverige presenterar pre-algebra och algebra. Resultatet av undersökningen visar att båda läromedelsserierna i varierande utsträckning presenterar de områden som enligt forskning är viktiga för algebrainlärningen. Däremot finns det i båda läromedelsserierna rum för förbättringar då det kommer till omfattningen av dessa områden.

Författare

Sofia Olander

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..