Sök:

Förskollärares uppfattningar av ljudmiljöns påverkan på den pedagogiska verksamheten


Den pedagogiska verksamheten påverkas av ljudmiljön som antingen kan främja eller motverka kommunikationsmöjligheter. Då tidigare forskning genomfört objektiva mätningar efterlyses mer subjektiva studier, vilket denna studie syftar till. Syftet i denna studie är att undersöka hur de medverkande förskollärarna uppfattar att ljudmiljön påverkar den pedagogiska verksamheten. Studien ämnar även undersöka vad förskollärare uppfattar sig göra för att främja en god ljudmiljö. För att besvara syftet har följande frågeställningar använts:Hur uppfattar förskollärarna att ljudmiljön påverkar verksamheten?Vad uppfattar förskollärarna vara en god ljudmiljö?Hur uppfattar förskollärarna sig arbeta för att främja en god ljudmiljö?Den teoretiska utgångspunkten för studien är von Glasersfelds (1995; 2000) radikal konstruktivism och kvalitativa intervjuer har genomförts. Sex förskollärare verksamma på två olika förskolor har deltagit. Intervjuerna var semi-strukturerade och intervjufrågorna har baserats på studiens frågeställningar.I resultatet framkommer att förskollärarna uppfattar förskolans ljudmiljö som ?tidvis? högljudd. De påverkas i viss mån av den höga ljudnivån som kan uppstå men ger uttryck för en hög acceptans för den. Det framgår även att respondenterna innehar en mängd arbetssätt och åtgärder för att förbättra miljön, både för sin egen och barnens skull. Förskollärarna använder de förutsättningar som finns i verksamheterna för att främja en god ljudmiljö men vissa uttrycker att det finns hinder, så som budget och brandrisk. Studien visar på att individer uppfattar verksamheterna olika utifrån egna erfarenheter.

Författare

Jenny Simonsson Malin Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..