Sök:

Förskolepersonalens perspektiv på kemikalier i leksaker och arbetet med giftfria förskolor


Barn utsätts för stora mängder kemikalier i sin vardagsmiljö samtidigt som kunskapen hur dessa ämnen påverkar barnen är begränsad. Halmstad kommun kommer under hösten 2014 genomföra ett projekt med giftfria förskolor. Målet med arbetet är att alla farliga kemikalier ska plockas bort från kommunens förskolor samt att skapa riktlinjer för hur förskolorna ska arbeta med frågor som rör kemikalier i barns vardag. Hur implementeringen av projektet ska genomföras är ännu inte klart. Syftet med studien var att undersöka förskolepersonalens uppfattningar om kemikalier i leksaker och om implementering av en giftfri förskola. Studien baserats på en kvalitativ ansats med intervjuer som genomfördes med nio förskolepersonal på förskolorna i avskild miljö. Resultaten behandlades sedan med tematisk analys. Resultatet ger en bild av vilka leksaker som finns på förskolan och hur förskolepersonalen tänker i valet av dessa. Pedagogiska leksaker gärna av alternativa material lyfts fram som viktigt och kemikalieperspektivet i valet av leksaker är inte prioriterat. Resultatet ger även en inblick i förskolepersonalens önskemål kring information, utbildning och delaktighet samt deras upplevelser av eventuella hinder som kan försvåra genomförandet av projektet. Den här studien kan ge Halmstad kommun och de inblandade i projektet en inblick i förskolepersonalens perspektiv, kunskapsnivå, intresse och därmed uppfattningar om hur giftfria förskolor skulle kunna implementeras på bästa vis.

Författare

Matilda Larsson Moa Klemedtsson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Inst. för hälsa, HIHA

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..