Förskolepersonalens perspektiv på kemikalier i leksaker och arbetet med giftfria förskolor
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceGiftfri förskolaFörskolepersonalImplementeringKemikalierLeksaker
Barn utsätts för stora mängder kemikalier i sin vardagsmiljö samtidigt som
kunskapen hur dessa ämnen påverkar barnen är begränsad. Halmstad kommun kommer
under hösten 2014 genomföra ett projekt med giftfria förskolor. Målet med
arbetet är att alla farliga kemikalier ska plockas bort från kommunens
förskolor samt att skapa riktlinjer för hur förskolorna ska arbeta med frågor
som rör kemikalier i barns vardag. Hur implementeringen av projektet ska
genomföras är ännu inte klart. Syftet med studien var att undersöka
förskolepersonalens uppfattningar om kemikalier i leksaker och om
implementering av en giftfri förskola. Studien baserats på en kvalitativ ansats
med intervjuer som genomfördes med nio förskolepersonal på förskolorna i
avskild miljö. Resultaten behandlades sedan med tematisk analys. Resultatet ger
en bild av vilka leksaker som finns på förskolan och hur förskolepersonalen
tänker i valet av dessa. Pedagogiska leksaker gärna av alternativa material
lyfts fram som viktigt och kemikalieperspektivet i valet av leksaker är inte
prioriterat. Resultatet ger även en inblick i förskolepersonalens önskemål
kring information, utbildning och delaktighet samt deras upplevelser av
eventuella hinder som kan försvåra genomförandet av projektet. Den här studien
kan ge Halmstad kommun och de inblandade i projektet en inblick i
förskolepersonalens perspektiv, kunskapsnivå, intresse och därmed uppfattningar
om hur giftfria förskolor skulle kunna implementeras på bästa vis.