Sök:

Förskoleklassens möte med skriftspråket


Syfte med studien är att undersöka vilken syn föräldrar har på leken och lekens betydelse för lärande i förskolan. Undersökningen gör jag på tre förskolor i norra Sverige. I bakgrunden kommer jag att använda mig av den forskningslitteratur som finns inom området för att beskriva både de äldre och nyare teorierna om lek. För att samla in empirimaterialet använde jag mig av kvalitativa intervjuer och gjorde sedan en innehållsanalys. Intervjufrågorna ställdes och intervjuerna genomfördes på samma sätt med alla åtta föräldrar. I resultatet framgår att föräldrarna är medvetna om vad lek är och om lekens betydelse för deras barns lärande. I föräldrars utsagor syns både likheter och skillnader om vad lek är och även lekens betydelse för lärande i ett positivt sammanhang. I resultat belyser föräldrar fyra viktiga kategorier och de är barns verbala utveckling, barns interaktion, de motoriska färdigheterna och barnens vardagslekar. Föräldrar anser att leken är en viktig del i barns utveckling och i det livslånga lärandet samt att barn via leken har möjlighet att upptäcka både positiva och negativa egenskaper vilka lyfts fram i resultat och i diskussion. Min studie kommer också luta sig mot socialkonstruktivismen som utgår från Vygotskijs syn på den sociala varelsen och hur samspelen kan lyfta fram barns lärande via lek.

Författare

Kajsa Renberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..