Förskoleklassen i Grekland och Sverige. En jämförelse av de nationella läroplanerna.
BolognadeklarationenDemokratiDokumentanalysFörskoleklassKomparationLäroplanUtbildningssystemVärdegrundämnesöverskridande
I den här studien kommer jag att jämföra läroplanerna för det obligatoriska skolväsendet och
förskoleklassen i Sverige och Grekland. Valet av länderna förefaller naturligt eftersom jag är en
grekiska som lever i Sverige. Intresset väcktes av diskussioner om en gemensam europeisk
arbetsmarknad, vilket var resultat av EU:s intentioner som vi har sett via bland annat
bolognaprocessen. Syftet är att kartlägga de lik- och olikheterna som finns mellan de två
läroplanerna. Fokus läggs på värdegrund och demokrati. Undersökningen är menad att besvara
frågan om huruvida det finns möjlighet för förskollärares mobilitet mellan de två länderna.
Utfallet av undersökningen ? hur lika och/eller olika läroplanerna är - kan vara avgörande för en
förskollärares beslut att söka arbete i det andra landet. Metoden som används är dokumentanalys.
Komparationen är tredelad. Först ges en allmän och kortfattad beskrivning av de två ländernas
utbildningssystem där även läroplanernas struktur jämförs. Dessutom förklaras ett antal viktiga
begrepp. Andra delen består av själva dokumentanalysen med vilken ett antal punkter från båda
läroplanerna jämförs genom att kopplas till kategorier som har den gemensamma nämnares
funktion. Tredje och sista delen behandlar ett specifikt perspektiv, nämligen värdegrund och
demokrati. Slutsatsen som har kommit fram visar att likheterna mellan de två läroplanerna är fler
än olikheterna. Det kan innebära att de två länderna är ganska nära varandra i frågan om hur
förskoleklassen bör fungera.