Sök:

Förskolan och barns välbefinnande

En kvalitativ studie utifrån pedagogers tankar och erfarenheter om barns påverkan av den Moderna livsstilen och hur förskolan bemöter den


Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka om den ?Moderna livsstilen? avspeglar sig på barnen och deras välbefinnande. Likaså har det undersökts om hur pedagogerna på förskolorna bemöter dagens barn och hur de arbetar för barnens välbefinnande. Undersökningen genomfördes med kvalitativa enkätintervjuer med nio verksamma pedagoger som alla har många års yrkeserfarenhet i pedagogisk verksamhet. Resultatet av pedagogernas svar visade att familjebilden har ändrats under de senaste 10-15 åren och familjerna idag är mer stressade. En möjlig orsak till detta är föräldrarnas känsla av tidsbrist och krav att leva upp till alla förväntningar som ställs i den ?Moderna livsstilen?. Barnen vistas till stor del av sin vakna tid på förskolan i stora barngrupper som innebär många olika kontakter för barnen. Barns välbefinnande kan påverkas av relationen till sina föräldrar, men även av relationen till pedagogerna på förskolan. Barnens hemmiljö och förskolemiljö är också av betydelse. En ogynnsam relation kan äventyra barnens välbefinnande på många sätt. 

Författare

Malin Larsson Anna Henriksson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..