Sök:

Företags strategier i skriftlig offentlig information


I dagens samhälle har det blivit allt viktigare för företag att kommunicera effektivt med olika grupper av intressenter i omgivningen. Börsnoterade företags årsredovisningar och kvartalsrapporter används numera som ett medium där företaget kommunicerar mer än bara finansiell information. Företagen använder detta medium till att kommunicera sina synliga strategier till marknaden. En väl fungerande strategi ligger till grund för att ett företag ska lyckas prestera bra. En framgångsrik strategi måste bland annat kunna förändras då omgivningen förändras. Omgivningen kan således tvinga företaget att ändra sitt strategiska handlande och helt överge strategier till förmån för nya strategier. Ett företags verkliga handlande överensstämmer inte alltid med de strategier som var planerade från början. Syftet med denna studie var att kartlägga företags strategiska intentioner, planer och handlingar samt deras prestationer utifrån den skriftliga offentliga information företagen kommunicerar. Vår avsikt var att identifiera företagens strategiska position i förhållande till andra branschföretag och undersöka om den ändras över tiden. Vi ville även undersöka om det finns ett samband mellan det företaget kommunicerar till aktieägare om strategier och företagets prestation. För att underlätta detta arbete utformade vi en modell för att identifiera strategiska intentioner, planer och handlingar i företags skriftliga offentliga information. Studien genomfördes på tre industriföretag som tillverkar kapitalvaror med inriktning på bygg och anläggning. Studien påvisade att trots tydliga likheter i strategier har bolagen olika strategiska positioner. Två av tre företag förändrade sin strategiska position under undersökningsperioden. Deras strategi förändrades i tydlig riktning mot det tredje företagets strategi. Detta kan bero på faktorer i omgivningen som ?tvingar? företagen till att förändra sin strategi. Den modell vi tog fram för att identifiera strategiska intentioner planer och handlingar visade sig inte fungera på ett tillfredställande sätt.

Författare

Jonathan Bexelius Johan Thorell

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..