Sök:

Förbättrade transporter från Liko AB till kunder


Detta examensarbete har utförts hos Liko AB i Alvik, Luleå. De säljer främst personlyftar för rörelsehindrade människor, och deras kunder finns i Sverige och i ett 20-tal länder till. Logistikavdelningen på Liko AB har insett att transporter från dem till deras kunder är en viktig del i deras arbete. I dagsläget anlitar de till största del Schenker AB för transport och de har liten insyn i, och dålig kunskap om, den delen. Syftet med detta arbete är att kartlägga hur transport från Liko AB till kund fungerar i dagsläget. Det innefattar transport av produkterna till kund samt det arbete som utförs för att det ska kunna ske, det vill säga behandling av kundorder och förberedelse för leverans. Även avtal med kunder och speditör, mätning av leveransprecision samt kostnader och intäkter förknippade med transport ingår. Förslag ska ges på hur transporterna kan förbättras med avseende på kostnad, transporttid och leveransprecision. Då en kund beställer produkter från Liko AB kan leverans avgå från fyra olika platser i Sverige beroende på vad som beställs. Totalt var fraktkostnaden vid leverans från Liko AB till kunder det senaste året 5.3 Mkr. Kunskapen om transporttider och leveransprecision finns dock inte inom Liko AB i dagsläget eftersom Schenker AB inte tillhandahållit dem med statistik över transporttider respektive att leveransprecisionen inte mäts. Kartläggningen av nuläget visar att nio områden behöver analyseras och förbättras. Dessa är transportbidrag, fraktkostnad per speditör, debitering av frakt, transportförsäkring, leveransklausuler, innehåll i avtal med speditör, leveransprecision, transporttid och leveransdagar. För att sänka de administrativa kostnaderna och för att förenkla arbetet kring fraktdebitering föreslås införande av procentuell fraktkostnad. Vidare bör försäkringsbrevet skrivas om så att det tydligt framgår vad försäkringen omfattar. När något händer med gods under transport är det viktigt att det i försäkringsbrevet framgår vad som omfattas av försäkringen för att undvika tolkningstvist med försäkringsbolaget. Den leveransklausul Liko AB vill ska gälla med internationell kund ska de ha skrivet i avtal och även låta det stå på andra dokument. Detta för att veta vad som egentligen gäller vid leverans samt för att kunder inte ska kunna ifrågasätta det. Liko AB bör avtala med internationella kunder att leveransklausulen CIP ska gälla för att gods under transport ska vara försäkrat men att Liko AB ändå inte står för risken. En annan förbättringsåtgärd är att de bör ställa krav på Schenker AB som nuvarande speditör att de ska ge statistik på transporttider eftersom det är möjligt. Vidare bör Liko AB börja mäta leveransprecision vid leverans till kunder. Detta för att få veta hur de presterar mot kund samt för att det är en indikation på kundnöjdhet. Indikation fås då också på var förbättring av leveransprecision ska koncentreras. Mätning, styrning och mål för leveransprecision bör ske stegvis.

Författare

Anna Lindgren

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..