Sök:

Förankring av vision

en fallstudie av fyra framgångsrika företag


Idag diskuteras ofta förankring av strategiska beslut bland de anställda och det anses vara ett av de viktigaste arbetsområdena för chefer inom näringslivet i Sverige. För att en strategi skall kunna utvecklas och bli effektivt implementerad bör företagets vision ligga till grund för strategiarbetet. I de flesta framgångsrika och stabila företag, som lyckats med det strategiska arbetet, finns en vision med fokus på framtiden. Företagsledare menar att visionen utgör en viktig del i ett företag, men trots detta är det många företagsledare som inte lyckas kommunicera visionen. Detta kan bero på att visionen har en stark innebörd för företagsledaren, men när visionen sedan kommuniceras till de anställda, som inte är lika insatta, är dock risken stor att den inte uppfattas på avsett sätt. Detta gör att förankring av vision sätts i fokus. Syftet med uppsatsen var att beskriva hur och förklara varför framgångsrika företag förankrar visionen på det sätt de gör. Uppsatsen grundar sig på en fallstudie gjord på fyra framgångsrika företag. Den övergripande slutsatsen från undersökningen var att respondenterna använde information av både formell och informell karaktär. Trots detta hade de olika avsikter med varför de ville skapa en gemensam vision.

Författare

Linda Laitamaa Pernilla Wikman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..