Sök:

Fo?ra?ldrars   perspektiv   av   Super   Mario   och   WoW


Vardagen sta?ller allt fa?rre krav pa? fysisk aktivitet och stillasittande aktiviteter har blivit allt vanligare. En av dessa aktiviteter a?r tv- och dataspel som idag tros ha fler uto?vare a?n fotboll och ishockey har tillsammans. Studiens syfte var da?rfo?r att underso?ka attityder och va?rderingar hos fo?ra?ldrar med tv- och dataspelande barn. Studien var kvalitativ pa? en beskrivande niva?. Sammanlagt har sex semistrukturerade intervjuer genomfo?rts med totalt nio deltagande fo?ra?ldrar, sex kvinnor och tre ma?n. Huvudresultatet i studien visade att fo?ra?ldrars negativa attityd fra?mst pa?verkades av va?ldet som fo?rekommer i ma?nga spel. Spelen kunde ocksa? ha en negativ effekt genom att barnen blev tro?tta och pa? da?ligt humo?r ifall de spelade fo?r la?nge. Positivt var att barnen hade kul da? de spelade, de la?rde sig nya saker samt att de kunde ka?nna sig stolta o?ver vad de a?stadkommit i spelen. Ja?mfo?rt med andra medier ja?msta?llde fo?ra?ldrar tv- och dataspelens effekter pa? ha?lsan. Fo?ra?ldrarna kunde se en skillnad mellan olika konsoler da? Nintendo Wii a?r den konsol som erbjuder ro?relse, till skillnad fra?n traditionella konsoler.

Författare

Emma Nordberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för hälsa och arbetsliv

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..