Sök:

Fokus på fysik

elevers inställning och användandet i vardagen


Studiens syfte var att undersöka om elever kan använda fysikkunskaper i vardagliga situationer och vilken inställning de har till fysikämnet i skolan. Vi har också tittat på om inställningen till fysik varierar mellan elever i år 9, elever vid gymnasieskolans samhällsvetenskapliga program och elever vid gymnasieskolans naturvetenskapliga program. För att se om eleverna kunde använda fysik i samtal om vardagliga situationer visade vi bilder för eleverna med för oss vardagligt förekommande fysik, och genomförde intervjuer med samma elever för att få en bild av deras inställning till ämnet. En majoritet av eleverna på det naturvetenskapliga programmet visade sig ha en positiv inställning till naturvetenskap och fysik. Majoriteten av eleverna i år 9 och på det samhällsvetenskapliga programmet hade däremot en negativ inställning. När eleverna fick titta på bilderna nöjde sig 89% med att koppla ihop ett eller två fysikaliska begrepp med varje bild om de överhuvudtaget nämnde fysik. 11% kunde förklara vad de menade med olika fysikaliska begrepp och på vilket sätt begreppen förekom i bilderna. Slutsatsen är att en positiv inställning till fysik främst finns hos de elever som valt det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Inställningen till fysik hade i denna undersökning inget samband med huruvida eleverna hade förmåga att samtala kring ämnet eller inte.

Författare

Madelene Sandström Fredric Öhgren Marica Östberg

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..