Flexibiliteten gör platsen till en guldgruva
Didaktisk planering i den mobila förskolan
Syftet med detta arbete är att undersöka förskollärares didaktiska överväganden och val vid planering av verksamheten i de mobila förskolorna i Uppsala kommun, sett i relation till den variation av plats och utemiljö som den mobila förskolan erbjuder. Utgångspunkten i studien ligger i hur förskollärarna på de mobila förskolorna uppfattar relationen mellan val av verksamhetsinnehåll och organisation respektive val av plats och miljö. Studien utgår från ett didaktiskt perspektiv och för att besvara studiens syfte och frågeställningar har fyra samtalsintervjuer med förskollärare på de mobila förskolorna genomförts. Under samtalen framkom mönster som pekar på att förskollärarna förhåller sig flexibelt till sina planeringar samt att barns inflytande spelar en avgörande roll för förskollärarens didaktiska planering i relation till platsen. Således varierar det om det är platsen som styr planeringen eller om det är valet av verksamhetsinnehåll som styr platsvalet. Vidare kan vi utläsa att de mobila förskolornas speciella förutsättningar medför en relativt stor påverkan på förskollärarens didaktiska planering. En viktig förutsättning i den didaktiska planeringen visade sig vara flexibilitet då den varierande platsen innebär en mångfald av specifika yttre förutsättningar som förskollärarna måste förhålla sig till.Nyckelord: Didaktisk planering, Förskola, Intervju, Mobil förskola