Sök:

Feedbacks värde på arbetsplatsen

En studie om feedback, dess effekter, möjligheter och strategier inom en kommunal verksamhet.


SammanfattningUtifrån en uppmärksammad efterfrågan av mer feedback i en kommuns medarbetarenkät syftar uppsatsen till att undersöka hur man som enhetschef inom en statlig verksamhet kan hitta handlingsutrymme och strategier för att framgångsrikt implementera feedback som någonting naturligt på arbetsplatsen. För att kunna ge svar på syftet har uppsatsen utgått från tidigare forskning i form av aktuell litteratur samt intervjuer av två doktorander med fördjupad kunskap inom området feedback eller ledarskap. Fyra narrativa intervjuer genomförde även med enhetschefer inom LSS som ansåg sig arbeta framgångsrikt med feedback. Tidigare forskning analyserades tillsammans med enhetschefernas uppfattningar där sedan gemensamma faktorer för ett lyckat arbete med feedback tematiserades, samtidigt som olikheter och effekter analyserades. Uppsatsens resultat kopplades ihop med teorierna KASAM och Behovsteorin. Studien påträffade tydliga kopplingar mellan KASAM?s känsla av sammanhang och Maslows behovstrappa med begreppet feedback. I uppsatsen konstateras att det finns flera faktorer som kännetecknar ett framgångsrikt arbete med feedback men att de är individuella och måste anpassas efter chef och grupper. Den största skillnaden mellan de cheferna som intervjuats och som lyckats arbeta med feedback jämfört med de uppfattningar vi fått från tidigare forskning var tidsuppfattningen. De chefer vi intervjuade ansåg sig ha tid och möjlighet att prioritera feedback. Övriga chefer argumenterade att de gärna skulle vilja prioritera arbetet med feedback men att de var begränsade av tid. En återkommande uppfattning var ledarens ansvar för arbetsklimatet och implementeringen av feedback. I uppsatsen diskuteras att ett fungerande feedbackarbete kan leda till vinster för såväl arbetsmiljö som ekonomi.

Författare

Nils Lindberg Björn Löfgren

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..