Sök:

Farstametoden

I teori och praktik


Syftet med vår studie var att undersöka en omtalad och kritiserad metod för att lösa mobbning ? Farstametoden. Vi ville undersöka hur verksamma pedagoger i fem antimobbningsteam resonerar kring arbetet med Farstametoden. Vår undersökning visade att de skolor som deltagit i vår studie tycker att Farstametoden fungerar bra. De har på alla skolor reviderat metoden för att den ska passa deras verksamhet och förhållningsätt. De slutsatser vi har dragit är att det är svårt att bara ta till sig en metod utan att anpassa den. Vi upptäckte även att det är svårt att utvärdera och forska om en metod som anpassas beroende på skolors förutsättningar och förhållningssätt.

Författare

Anna Derefalk Madeleine Zetterström

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..