Sök:

Faktorer som påverkar hur patienter med diabetes upplever kontakten och mötet med vårdpersonal - En litteraturstudie


Bakgrund: Diabetes var en sjukdom som krävde mycket från både patient och vårdpersonal. Samarbetet mellan dessa parter spelade en viktig roll för hur patienten hanterade sin diabetes. För att samarbetet skulle fungera var det nödvändigt att patienten hade möjlighet att inta en aktiv roll. Det var viktigt att varje patient sågs som unik och vårdpersonal skulle i sitt arbete sträva efter att förstå hur var och en upplevde sin värld. Syfte: Studiens syfte var att erhålla fördjupad förståelse för faktorer som hade betydelse för hur patienter med diabetes upplevde kontakten och mötet med vårdpersonal. Metod: Litteraturstudie med kvalitativ ansats. Artiklarna bearbetades enligt Graneheim och Lundmans beskrivning av en analysmetod i fem steg. Resultat: Faktorer som påverkade patienters upplevelser av mötet med vårdpersonal var tid, kontinuitet, information, att bli sedd, samarbete samt bemötande. Vårdpersonalen skulle ta sig tid att lyssna och se till att frågor hann bli besvarade. Patienter föredrog att träffa samma vårdpersonal vid varje möte eftersom det gynnade kontakten och möjliggjorde individanpassade interaktioner. Vårdpersonalens fokus skulle ligga på individen och dennes erfarenheter för att på så sätt framkalla känslan av att bli sedd. För att uppnå samarbete mellan parterna krävdes jämlikhet och delaktighet i relationen. Tillfredsställande bemötande genererade i förtroende för vårdpersonalen och karakteriserades bland annat av empati, vänlighet och förståelse. Slutsatser: Det var eftersträvansvärt att patientens upplevelser låg till grund för hur mötet med vårdpersonalen utformades. När detta skedde upplevdes mötet som tillfredställande av patienten.

Författare

Evelina Johansson Anna Olsson

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Hälsa (HAL)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..