Faktorer som påverkar hur patienter med diabetes upplever kontakten och mötet med vårdpersonal - En litteraturstudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceDiabetes mellitusMöten med vårdpersonalPatienters upplevelser
Bakgrund: Diabetes var en sjukdom som krävde mycket från både patient och
vårdpersonal. Samarbetet mellan dessa parter spelade en viktig roll för hur
patienten hanterade sin diabetes. För att samarbetet skulle fungera var det
nödvändigt att patienten hade möjlighet att inta en aktiv roll. Det var viktigt
att varje patient sågs som unik och vårdpersonal skulle i sitt arbete sträva
efter att förstå hur var och en upplevde sin värld.
Syfte: Studiens syfte var att erhålla fördjupad förståelse för faktorer som
hade betydelse för hur patienter med diabetes upplevde kontakten och mötet med
vårdpersonal.
Metod: Litteraturstudie med kvalitativ ansats. Artiklarna bearbetades enligt
Graneheim och Lundmans beskrivning av en analysmetod i fem steg.
Resultat: Faktorer som påverkade patienters upplevelser av mötet med
vårdpersonal var tid, kontinuitet, information, att bli sedd, samarbete samt
bemötande. Vårdpersonalen skulle ta sig tid att lyssna och se till att frågor
hann bli besvarade. Patienter föredrog att träffa samma vårdpersonal vid varje
möte eftersom det gynnade kontakten och möjliggjorde individanpassade
interaktioner. Vårdpersonalens fokus skulle ligga på individen och dennes
erfarenheter för att på så sätt framkalla känslan av att bli sedd. För att
uppnå samarbete mellan parterna krävdes jämlikhet och delaktighet i relationen.
Tillfredsställande bemötande genererade i förtroende för vårdpersonalen och
karakteriserades bland annat av empati, vänlighet och förståelse.
Slutsatser: Det var eftersträvansvärt att patientens upplevelser låg till grund
för hur mötet med vårdpersonalen utformades. När detta skedde upplevdes mötet
som tillfredställande av patienten.