Sök:

Exportera mera!

faktorer som påverkar en framgångsrik export av svenska livsmedel


Exporten har en betydande roll i dagens samhälle och verklig påverkan på landsbygden och dess framtida möjligheter till överlevnad i ett urbaniserande och teknikfokuserat Sverige. Det är dock inte helt enkelt som enskilt, mindre företag att exportera sina produkter. Detta arbete syftar till att lyfta fram framgångsfaktorer hos livsmedelsföretag som redan är väletablerade på den internationella marknaden och som under en tid har bedrivit en framgångsrik exportverksamhet. Det är en kvalitativ studie och det empiriska materialet är baserat på tre semistrukturerade telefonintervjuer med livsmedelsföretag från Halland och Skåne. Begreppen resurs, nisch och ??Dynamic capabilities?? samt ramverket VRIO har varit viktiga vid analysen. De tre företagen som intervjuades lade alla tre stor vikt vid aspekter som att skapa en unik produkt, nischa produkten/företaget och göra noggranna marknadsundersökningar. De menade att det var och är viktiga faktorer till att de lyckats på den internationella marknaden. Det som framkommit i intervjuerna sammanställs med begreppen och ramverket i en analys där även företagens möjlighet till långsiktiga konkurrensfördelar tas fram.

Författare

Ida Kalm

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..