Sök:

Sökresultat:

830 Uppsatser om Unik - Sida 1 av 56

En intersektionell studie av Jonas Hassen Khemiris roman Montecore : en unik tiger

Denna uppsats utgår från romanen Montecore: en Unik tiger av Jonas Hassen Khemiri, som utkom 2006 på Norstedts Förlag och är Khemiris andra bok efter succédebuten med Ett öga rött. Detta är en intersektionell studie av den förstnämnda som tittar på hur de olika maktordningarna inom romanen ter sig. Men även hur dessa påverkar varandra..

Hur skapar man en unik design?

Som mitt examens projekt har jag valt att forska kring frågan "Hur skapar man en Unik design?" och använt det genom att skapa en grafisk profil till mig själv..

Jakten på personlighet: Kan ett företag ha en personlighet, i så fall, var finns den och hur hittar man den?

I vårt examensarbete har vi utvecklat en metod som heter THE RED BALLOON där vi hittar varje företags Unika personlighet. Alla företag har en Unik historia, precis som vi människor, det handlar bara om att upptäcka den. Vår teori är att man måste arbeta inifrån och ut, lära känna kärnan i företaget innan man vet vem man är och hur man ska kommunicera. I det här arbetet får ni läsa om varför det är så viktigt att hitta ett företags personlighet..

Mobilmarknadsföring : En ny typ av marknadsföring?

Mobilmarknadsföring har uppmärksammats i media som en ny och Unik marknadsföringsform. Uppsatsen undersöker hur mobilmarknadsföring fungerar, vilka nya möjligheter det ger och varför dessa möjligheter används eller inte idag.Information, som sedan applicerats i en marknadsföringsteori, har inhämtats genom djupintervjuer. Resultatet är att mobilmarknadsföring inte används som en Unik marknadsföringsform, men är en marknadsföringskanal med Unika möjligheter som dock inte används fullt ut.Slutsatsen är att mobilmarknadsföring idag används som traditionell marknadsföring på grund av dess liknande karaktäristika..

Den tigrerade svenskheten : konstruktionen av en ?svensk? identitet i Jonas Hassen Khemiris roman Montecore: En unik tiger

This paper is about the construction of a ?Swedish? identity in the novel Montecore: en Unik tiger by Jonas Hassen Khemiri (translated in English to Montecore: the silence of the tiger). In the paper I start by, after a short introduction, introducing the theoretical background against which the novel will be analyzed. The main focus is postcolonial theories with Edward Saids work about making ?the Other? as a base.

DnB NOR - Unik etableringsstrategi för den svenska bankmarknaden

DnB NOR, Norges ledande bank är en ny aktör som år 2007 påbörjade sin etablering på den svenska bankmarknaden vilken på senare tid präglats av förändringar. Studiens syfte är att utifrån ett marknadsföringsperspektiv undersöka och analysera DnB NOR:s val av etableringsstrategi på den svenska bankmarknaden för privatpersoner samt varför företaget valt denna strategi.Utifrån studiens teoretiska modell kan ett företag etablera sig antingen via uppköp av befintliga företag eller genom internorganisk tillväxt. För uppsatsen har en kvalitativ metodform använts vilken bygger på semistrukturerade personliga intervjuer med representanter ifrån DnB NOR och Svenska Bankföreningen.Slutsatsen är att DnB NOR använt sig av en Unik etableringsstrategi som bygger på uppköp av företag verksamma på indirekt relaterade marknader till den svenska bankmarknaden..

Vännernas sommarpicknick: en dokumentation av skapandeprocessen

Vi har skapat en Unik pysselbok. En bok som både innehåller pedagogiska och underhållande pyssel. I denna dokumentation kan du läsa om hur vår skapandeprocess har sett ut, vilka olika vägar vi har gått för att nå vårt mål. Arbetet har utgått ifrån två olika syften där vi har sökt efter riktlinjer för hur man grafiskt kan utforma en pysselbok och vi har undersökt hur innehållet i en sådan kan utvecklas. Två kvalitativa intervjuer utfördes, en intervju med Skandinaviens ledande mediekoncern, Egmont Kärnan och en annan med en barnpedagog, vi har även studerat marknadssituationen.

Extranet för slutkunden

Detta arbete har för avsikt att belysa problem och möjligheter för företag att utnyttja IT och webbteknik för att kommunicera direkt med slutkunder. Avsikten är att ta tillvara kundernas kunskap om produkterna för att underlätta utveckling av nya produkter, förbättra befintliga, och därigenom öka värdeskapandet hos de produkter som företaget tillhandahåller. Genom givande och tagande av information bör således förutsättningar skapas för förbättringar av en produkts kvalitet och därmed värdeskapande i alla led och för samtliga intressenter.För att göra detta menar jag att ett kundfokuserat extranet kan skapas. Detta är ett extranet som sammanknyter slutkunder med företag, kunder och leverantörer. Kopplingen dem emellan består i att dessa intressenter har en relation till en Unik produkt förvärvad av slutkunden.

Reciprocitet - Hur gåvor påverkar köpbeteende

Vi vill i studien skildra tillvägagångssättet vid en överlåtelse för att få en förståelse för vad processen innebär för den enskilda företagaren. För det andra vill vi redogöra säljarens perspektiv på värden som finns i det existerande företaget och som inverkar i överlåtelseprocessen.En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i en induktiv ansats har genomförts med strukturerade och ostrukturerade intervjuer. Samtliga intervjuobjekt har varit anonyma för att möjliggöra informationsdelgivande. Överlåtelsen skedde parallellt med studiens gång och därför har studien även haft en interaktiv forskning.Hur överlåtelseprocessen blir beror på företagarens tidigare erfarenheter. Egenskaperna en företagare besitter samt målen som finns för överlåtelsen och dess finansieringsbehov är andra påverkande faktorer.

Säljarens företagsöverlåtelse : Resultatet av entreprenörens historia

Vi vill i studien skildra tillvägagångssättet vid en överlåtelse för att få en förståelse för vad processen innebär för den enskilda företagaren. För det andra vill vi redogöra säljarens perspektiv på värden som finns i det existerande företaget och som inverkar i överlåtelseprocessen.En kvalitativ fallstudie med utgångspunkt i en induktiv ansats har genomförts med strukturerade och ostrukturerade intervjuer. Samtliga intervjuobjekt har varit anonyma för att möjliggöra informationsdelgivande. Överlåtelsen skedde parallellt med studiens gång och därför har studien även haft en interaktiv forskning.Hur överlåtelseprocessen blir beror på företagarens tidigare erfarenheter. Egenskaperna en företagare besitter samt målen som finns för överlåtelsen och dess finansieringsbehov är andra påverkande faktorer.

Migration av groupwareapplikation från Lotus Notes till ASP.NET

Användning av gamla informationssystem (IS) innebär problem i form av underhållningskostnader, utbyggnadsproblem och dålig interaktion med anställda (Bisbal, Lawless, Wu & Grimson 1999).Problemen leder till att företag vill byta ut sina gamla IS mot nya. I detta arbete behandlas migration, det vill säga då all funktionalitet från ett gammalt IS ska överföras till ett nytt (Bisbal m.fl, 1999).Arbetet syftar till att skräddarsy en befintlig migrationsmetod så att en generell migrationsmetod blir Unik och kan användas till just det användarfall som åsyftas i arbetet. Den migrationsmetod som skräddarsyddes var The Butterfly Methodology. Genom att följa de faser och aktiviteter som migrationsmetoden innehåller erhölls ett antal resultat som initierade en migrationsprocess.De slutsatser som arbetet kom fram till var att genom att skräddarsy en migrationsmetod kunde en generell arbetsprocess göras Unik så att den passade det användarfall som tas upp i arbetet. Migrationsmetoden innehöll även ett antal faser och aktiviteter som utgjorde stöd vid migrationsprocessen.

Beteendevarierande agenter med stokastiska tillståndsmaskiner

Tillståndsmaskiner var en av de första teknikerna som användes för att skapa AI (Artificiell Intelligens) i dataspel och är fortfarande än av de vanligaste teknikerna. Men under senare år har flera nya tekniker, såsom ANN (Artificiella Neurala Nätverk), börjat användas för att skapa mer avancerad AI i dataspel. Många anser att tillståndsmaskiner inte kan skapa tillräckligt smarta agenter och att agenterna ofta blir förutsägbara. Generellt är tillståndsmaskiner inte lämpade att använda när man vill ha många agenter med olika beteende eftersom det ofta kräver speciell kod för varje Unik agent. Detta arbete undersöker möjligheterna att skapa beteendevarierande agenter, utan att behöva skriva Unik kod för varje beteende genom att endast använda stokastiska tillståndsmaskiner och mallar för att styra beteenden.

Kontextuellt unika Förändringsprocesser : En Case-studie av två östtyska företag som överlevde Berlinmurens fall

Den nionde november 1989 föll Berlinmuren som sedan flera decennier hade delat Tyskland i en kommunistiskt Östtyskland och kapitalistisk Västtyskland. Berlinmurens fall symboliserade slutet av kalla kriget och kommunismens nederlag. Tyskland skulle förenas och en gemensam politik och ekonomi skulle utformas. Återföreningen av ett splittrad Tyskland innebar stora förändringar för den östtyska befolkningen och de östtyska företagen. De flesta företagen fick det mycket svårt att anpassa sig till de nya omständigheterna och konkurrera med de modernare västtyska företagen.

"Att inkludera pappan, utan att exkludera mamman". En pilotstudie - Pappans upplevelse av bemötande av sjuksköterskan på barnavårdscentralen

Inledning: Det är en Unik händelse att bli förälder. Pappan har mindre kontakt än mammanmed BVC de första månaderna. Pappor tar inte ut sin föräldraledighet i samma utsträckningsom mammor. Det är av stor vikt och betydelse för pappan att bli bemött av sjuksköterskansom Unik individ med egna specifika behov.Syfte: Att beskriva pappans upplevelse av sjuksköterskans bemötande på BVC.Metod: Pilotstudie, intervjuer med kvalitativ ansats. Innehållsanalys enligt Graneheim ochLundman (2004) användes.Resultat: Vi har kommit fram till temat KASAM och kategorier: 1) Meningsfullhet 2)Bekräftelse känsla av tilltro/tagen på allvar och 3) Individanpassning/ begriplighet.Diskussion: Syftet med studien har uppnåtts genom att beskriva två pappors upplevelser avbemötandet från sjuksköterskan på BVC.

Exportera mera! : faktorer som påverkar en framgångsrik export av svenska livsmedel

Exporten har en betydande roll i dagens samhälle och verklig påverkan på landsbygden och dess framtida möjligheter till överlevnad i ett urbaniserande och teknikfokuserat Sverige. Det är dock inte helt enkelt som enskilt, mindre företag att exportera sina produkter. Detta arbete syftar till att lyfta fram framgångsfaktorer hos livsmedelsföretag som redan är väletablerade på den internationella marknaden och som under en tid har bedrivit en framgångsrik exportverksamhet. Det är en kvalitativ studie och det empiriska materialet är baserat på tre semistrukturerade telefonintervjuer med livsmedelsföretag från Halland och Skåne. Begreppen resurs, nisch och ??Dynamic capabilities?? samt ramverket VRIO har varit viktiga vid analysen.

1 Nästa sida ->