Sök:

Ett spel för galleriet eller outnyttjad kunskapskälla?

En studie om lekmannaövervakarnas situation


Denna studie har haft som syfte att beskriva, analysera och förklara hur lekmannaövervakarna situation ser ut när det gäller deras uppdrag som lekmannaövervakare åt Frivården. Studien skall beskriva lekmannaövervakarens roll samt försöka få en bild av hur övervakarna ser på skyddstillsynen och hur det fungerar i praktiken. Studien är kvalitativ med en induktiv ansats samt ett hermeneutiskt förhållningssätt. Intervjuerna är gjorda med fyra lekmannaövervakare tillhörande Norrbottens distrikt inom Frivården. Urval motiveras med att eftersom övervakarna arbetar utifrån samma förutsättningar över hela landet så skulle de kunnat egentligen väljas från vilken ort som helst eftersom utgångspunkten inom Frivården är densamme oavsett ort i Sverige. Det empiriska material visar på en stor variation mellan hur lekmannaövervakarna ser på sin situation och de uppdrag de har. Analysen är gjord utifrån tre teman: Tolkningen av uppdraget, stöd och kommunikation och drivkraften bakom uppdraget vilka grundar sig i uppsatsens frågeställning. Det framkommer dels att uppdraget och dess tolkning i sig är viktigt men även att tiden spelar en central roll både för övervakare och frivårds inspektörer. Att tiden inte går att ändra är i sig inget paradigm och inte heller struktur och organisation därav specifikt för uppdraget som övervakarna har åt Frivården skulle en bidragande orsak till uppdragets tolkning från övervakarna vara en skriftlig överenskommelse. Sammantaget skulle ett sorts avtal som förtydligar uppdraget även i viss mån hjälper inspektörerna till uppföljning och kontinuitet i uppdraget. Hur Frivården sedan vill använda sig av den information eller den kunskap övervakarna besitter krävs det vidare studier inom området eftersom det ställs oundvikligen i relation till arvodet ifall uppdraget utökas för övervakarna.

Författare

Robert Pettersson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..