"Etnisk diskriminering i affärer". En kvalitativ studie i hur några kunder med annan etnicitet än svensk upplever affärsanställdas bemötande
Syftet med studien är att fördjupa förståelsen för hur några kunder med annan
etnicitet än svensk upplever bemötandet av affärsanställda. Fokus riktas mot
affärsanställdas bemötande av kunder med annan etnicitet än svensk när de ska
handla dagligvaror eller kläder.
För att kunna uppfylla syftet med studien, genomfördes kvalitativa
intervjuer med fyra invandrare, två kvinnor och två män. Informanterna var i
åldrarna mellan 22 till 57 år gamla och kom till Sverige från Afghanistan,
Kosova och Portugal för mellan två till 16 år sedan. Begrepp som omnämns i
studien upprepade gånger är diskriminering och fördomar, vilka också definieras
utförligt och behandlas i arbetet. Den tidigare diskrimineringsrapport som det
tagits del av i föreliggande studie handlar bland annat om hur ungdomar och
unga vuxna med afrikans bakgrund upplever diskriminering och rasism i Sverige.
Dessa vittnar om dagliga kränkningar baserade på stigmat mörkare hudfärg/
utseende. Diskriminering och rasism upplevs av de intervjuade genom att de
utsätts för ifrågasättning att vistas på vissa platser och områden via
rasistiska skällsord och övervakning. Effekten av dessa blir att de färgas av
sina erfarenheter, ?de färgas av Sverige? och utvecklar rädslor av olika slag.
Denna uppsats empiri analyserades utifrån studiens bakgrund och teori som
utgörs av Elias Norberts och John L Scotsons ?Etablerade och Outsiders?. Denna
teori beskriver hur etablerade maktförhållanden vidmaktshålls av dem som utövar
makten och hur en person stämplas eller etiketteras som avvikare. Resultatet
analyserades också utifrån Erwing Goffmans stigmatiseringsteori som beskriver
hur stigmatiserades livs potentialer eller möjligheter minskas av de ?normala?.
Analysen bidrog till att vissa slutsatser kunde dras. I likhet med den tidigare
forskning som jag har tagit del av, visade studien bland annat att
informanterna upplevde att de inte blir bemötta på samma vis som svenska kunder
när de handlar i butiker/affärer. De upplever att de diskrimineras på grund av
sin etniska tillhörighet och stigmatiseras för att de blir behäftade med ett
stigma som inskränker deras handlingsutrymme i det offentliga, i
butiker/affärer och även andra områden.