Sök:

Estetiska ämnen i grundsärskolan

En studie om undervisning och lärande i bild, drama och slöjd för elever med kombinationen utvecklingsstörning och hörselskada/dövhet


Syftet med denna studie är att utveckla kunskaper om förutsättningar för lärande inom det estetiska ämnesområdet i grundsärskolan för elever med kombinationen utvecklingsstörning och hörselskada/dövhet. I studien undersöks vilka undervisningsstrategier som används av lärare i bild, drama och slöjd. Studien beskriver även kunskaper och förmågor som eleverna ges förutsättningar att utveckla, samt hur detta lärande tar sig uttryck.Denna fallstudie har en kvalitativ ansats och genomsyras av en sociokulturell syn på kunskapsbildning.  Det empiriska materialet består av videofilmade observationer av lektioner i bild, drama och träslöjd samt semistrukturerade intervjuer med respektive ämneslärare. För att identifiera lärarnas undervisningsstrategier och elevernas förutsättningar för lärande har det transkriberade materialet tolkats utifrån den didaktiska triangeln samt två andra teoretiska ramverk.Resultatet visar att lärarna genom ett flexibelt arbetssätt, personligt bemötande, individuella anpassningar och en ?röd tråd? mellan lektionerna får eleverna delaktiga och aktivt deltagande. Centralt för undervisningen är ett gemensamt fokus på uppgiften där läraren växlar mellan att stötta och backa; elevernas arbetsprocess är i centrum och de får uppleva att de lyckas. Lärarna kombinerar uppgifter med tydliga mål, som ämnesspecifik undervisning av tekniker, redskap och material, med uppgifter med öppna slut och processkaraktär. Genom detta ger eleverna uttryck för att de utvecklar ämnesövergripande förmågor som att vara uthållig, reflektera och värdera, visualisera, iaktta, experimentera, tänja på sina gränser och uttrycka sig. Slutsatser som kan dras är att tillgång till undervisning i estetiska ämnen, inte minst drama, är viktigt för elever med kommunikativa svårigheter. Detta gäller i synnerhet elever med kombinationen utvecklingsstörning och hörselskada/dövhet som undervisas i en icke- teckenspråkig miljö. Det är dock av stor betydelse att undervisande lärare är medveten om hur olika undervisningsstrategier påverkar elevernas förutsättningar för lärande, samt att läraren kan växla mellan olika undersisningsstrategier för att uppnå syftet med undervisningen och kursplanernas mål.

Författare

Anna Sjöqvist

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..