Sök:

Erfarenheter av nationella prov i årskurs 6

En intervjustudie med några elever som har extra anpassningar eller särskilt stöd


Obligatoriska nationella prov för årskurs 6 är en policyförändring för den svenska skolan som togs genom ett regeringsbeslut 2008. Detta har medfört effekter för elever och lärare att hantera och förhålla sig till. Syftet med denna studie är att ta del av några elevers erfarenheter i samband med de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för årskurs 6. Samtliga elever som deltagit i studien har extra anpassningar eller särskilt stöd i svenska för att få förutsättningar att nå kunskapskraven.I studien har fyra elever från två olika skolor intervjuats. Jag har använt mig av kvalitativa halvstrukturerade intervjuer som utförts enligt en intervjuguide. Frågorna i guiden har varit av öppen art för att få så nyanserade beskrivningar som möjligt av elevernas erfarenheter kring de nationella proven. Intervjuerna har jag därefter tolkat utifrån ett policyperspektiv.De slutsatser som jag drar utifrån resultaten är att eleverna har en oro eller stress inför och under proven samtidigt som de är motiverade att försöka göra sitt bästa och visa sina kunskaper. Resultatet visar även en skillnad på skolornas sätt att tolka Skolverkets texter beträffande anpassningar i samband med de nationella proven.

Författare

Caisa Sjöstad

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..