Erfarenheter av dialogens betydelse för förståelse och meningsskapande
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationErfarenheterDialogResponsFörståelseMeningsskapandeDistatansutbildningDistansstudierDistansstudenter
Syftet med studien har varit att beskriva erfarenheter av dialogen mellan
distansstudenter och dialogens betydelse för förståelse och meningsskapande.
Vårt empiriska material utgörs av semi?strukturerade intervjuer. Respondenterna
består av studenter som vid något tillfälle har varit distansstudenter vid
distansutbildningar hållna av Blekinge Tekniska Högskola. Vissa respondenters
erfarenheter grundar sig även i distansstudier vid andra universitet och
högskolor. Frågorna vi ställde hade vi delat upp under rubrikerna:
studieerfarenheter, kursupplägg samt dialog. Vår studie belyser främst tre
aspekter av erfarenhet; teknik, kommunikation, grupp/diskussionsgrupp, vilka
går hand i hand med dialogen. Resultatet visade att tekniken är ett viktigt
villkor för att dialog vid distansstudier ska finnas. Det framkom att samtidigt
som teknik, exempelvis asynkron och synkron kommunikation, är ett villkor för
dialog är det studentens eget ansvar att utnyttja befintlig teknik för att
skapa en dialog genom grupper/diskussionsgrupper som är viktigt för förståelse
och meningsskapande. Studien visar även att om dialog mellan aktörerna
student-student saknas upplevs en distans vilken i vissa fall kan leda till
avhopp från studierna.