Ensemblespel på högstadiet
en kvalitativ studie av verksamma
musiklärares erfarenheter
I detta arbete har jag undersökt vilka erfarenheter fyra verksamma musiklärare på grundskolans högstadium har av att jobba med ensemblespel i undervisningen. Syftet var att ta reda på vilka erfarenheter de har av ensembleundervisning i allmänhet, samt vilka förutsättningar de anser att arbetsmetoden kräver. Jag ville även veta hur informanterna såg på skillnader i kunskapsnivåer hos elever, hur detta påverkade undervisningen samt vilka metoder de använde för att anpassa undervisningen till alla elever. Resultatet jag har kommit fram till visar att de intervjuade lärarna har en positiv syn på ensembleundervisning. Faktorer som styr undervisningen är styrdokument, gruppstorlekar, tidsramar, lokaler och utrustning. Lärarna var eniga om att eleverna börjar på högstadiet med väldigt skilda kunskaper i musikämnet och att det i sin tur påverkar undervisningen. Resultatet visar på flera metoder som musiklärare kan använda för att göra ensembleundervisningen anpassad till alla elever, oavsett kunskapsnivå.