En studie över lärare och assistenter inom särskolan, skillnader i deras upplevelse av psykosocial arbetsmiljö
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyPsykosocial arbetsmiljöArbetstillfredsställelseSärskolaLärare och assistenter.
Syftet med studien är att se om det finns någon skillnad mellan hur lärare och
assistenter, uppfattar sin psykosociala arbetsmiljö och
arbetstillfredsställelse på tre olika särskolor. Deltagarna som ingick i
studien bestod av 17 lärare och 17 assistenter inom särskolorna. De arbetar med
elever som inte kan nå grundskolans mål på grund av utvecklingsstörning, autism
eller begåvningsmässigt funktionshinder på grund av en hjärnskada.
Urvalspersonerna är kvinnor och män i olika åldrar med skiftande
anställningstid. Mätinstrumentet som användes i studien var enkäter som grundar
sig på teorier om psykosociala arbetsmiljön och arbetstillfredsställelse.
Resultatet visar på att det finns vissa skillnader mellan lärare och
assistenter samt skillnader mellan särskolorna inom vissa faktorer.